Deelprogramma 3.1 Onderwijskansen

3.1.2 Nieuwe impuls vensterschool

De Vensterschool is een samenwerkingsverband van minimaal één basisschool en één kinderopvangvoorziening gericht op het behalen van de volgende resultaten:

  • Een gedeelde pedagogische visie (fundament) en een sociaalpedagogisch en veilig schoolklimaat;
  • Een doorgaande ontwikkelingslijn van 0-13 jaar voor alle kinderen met daarbij extra aandacht voor kinderen met risico op ontwikkelingsachterstanden en het tegengaan van segregatie;
  • Een doorgaande lijn op het gebied van preventie, ondersteuning en aansluiting jeugdhulp – onderwijs met aandacht voor vroeg signalering en vroeg interventie;
  • Educatief partnerschap met ouders en kinderen (ouder- en kind participatie).

De brugfunctie speelt een belangrijke rol bij het realiseren van deze resultaten door een ‘brug’ te slaan tussen school en thuissituatie (gezin en ouders) en tussen school en wijk (zoals actieve toeleiding van met name kansarme kinderen naar activiteiten die bijdragen aan het gezond, veilig en kansrijk opgroeien van kinderen).

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

% vensterscholen

70%

70%

Hoe staan we ervoor?

In de zomer van 2018 is als vervolg op de Nieuwe Impuls Vensterschool uit 2013 de ‘Strategische koers Vensterschool 2019’ verschenen. We ondersteunen scholen in de doorontwikkeling naar de vorming van vensterschool 3.0. Een plan van aanpak daartoe wordt uitgewerkt in een wijkplan of is onderdeel van een schoolplan. We hebben de ondersteuning opgenomen in het programma van eisen ‘positief opgroeien in de vensterschool’. In 2020 ondersteunen we 14 scholen in de doorontwikkeling.

Wat willen we bereiken in 2021?

  • Een veilig en pedagogisch positief klimaat in de vensterscholen  en in de wijk;
  • De vensterschool als pedagogische (inclusieve) voorziening van kinderopvang en onderwijs die aansluit bij de ontwikkelbehoefte van kinderen, met extra aandacht voor kinderen met (risico op) ontwikkelingsachterstanden;
  • De Vensterschool als kernpartner in het sociaal domein en bij Positief Opgroeien in de wijk;  
  • Ouders en kinderen die nauw betrokken zijn en een actieve rol spelen bij ontwikkelingen in de Vensterschool;
  • Het concept vensterschool is een inhoudelijk concept, geen “huisvestingsconcept”. Het is goed als beleidsmatig het onderscheidende concept vensterschool, ten opzichte van een reguliere brede school, (Integraal) Kind centrum of een “gewone” basisschool, veel helderder wordt neergezet. Dat geeft duidelijkheid naar alle partijen.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Verstevigen en borgen van de brugfunctie. De functie is vooral voor kwetsbare kinderen en gezinnen belangrijk, omdat deze brugfunctie het stimuleren en ondersteunen behelst van kinderen en gezinnen om optimaal gebruik te maken van alle beschikbare subsidieerde voorzieningen en activiteiten en van ouders om betrokken te zijn bij de school en de (school)ontwikkeling van hun kind;
  • Inzetten op voorkomen en/of verminderen van segregatie door partners te stimuleren kinderen - vooral kinderen in achterstandssituaties - een integraal dagprogramma te bieden;
  • Blijven investeren in programma’s (onder andere Vreedzaam) voor het ontwikkelen van een sociaal pedagogisch en veilig klimaat in school, in de kinderopvang en in de wijk (vanuit positief opgroeien);
  • Blijven investeren in gezonde voeding in school, in de opvang en in de wijk (vanuit armoedebeleid);
  • Blijven investeren in gelijke onderwijskansen voor kinderen en in de verlengde schooldag (vanuit kansenbeleid);
  • Blijven investeren in de vensterschool ten behoeve van een doorgaande integrale ontwikkeling van kinderen van 0-13 jaar (IKC-ontwikkeling);

 Zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien en Paragraaf 1 Integraal gebiedsgericht werken.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52