Deelprogramma 3.1 Onderwijskansen

3.1.1 Kansen en kwaliteitsbewaking

Het kansenbeleid in de gemeente Groningen richt zich vooral op de jongste kinderen. We investeren in de kwaliteit van de beroepskrachten in de kinderopvang en basisscholen en in het gebruik van kwalitatief hoogwaardige effectief bewezen educatieve programma's. Doel is om alle kinderen op het gebied van taal, maar ook op rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motorische vaardigheden een dusdanig programma aan te bieden om mogelijke achterstanden te voorkomen of in te halen. Ook de ouders van deze kinderen worden nadrukkelijk bij de uitvoering van het programma betrokken.
Daarnaast houden we toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en handhaven daar waar nodig.
We willen dat in de gemeente Groningen:

  • Alle kinderen vanaf twee jaar gebruik maken van een voorschools aanbod;
  • Voor- en vroegschoolse voorzieningen van hoge kwaliteit zijn;
  • Het voorschoolse aanbod en het basisonderwijs goed op elkaar aansluiten;
  • Ouders als educatieve partners bij het aanbod aan hun kinderen zijn betrokken.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie-indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
 2021

% gebruik VVE-programma’s door Voor- en Vroeg- schoolse-doelgroep

92%

95%

95%

% leerwinst groep 2 ten opzichte van landelijk gemiddelde

68%

80%

80%

% geïnspecteerde locaties kinderopvang

100%

100%

100%

Hoe staan we ervoor?

Na de vaststelling van het beleidsplan "Voor alle jonge kinderen gelijke kansen" maken 63 peuters meer gebruik van het 16-uurs aanbod in de kinderopvang. Deze kinderen met een (taal)achterstand volgen in deze uren een ontwikkelingsgericht programma waardoor ze een betere aansluiting krijgen op het basisonderwijs. Ook is er sprake van een toename in het aantal uren voor- en vroegschoolse educatie (vve) per peuter en van het aantal kinderopvanginstellingen dat vve-gecertificeerd is.
Kinderopvanginstellingen en scholen zetten zich volop in om de kwaliteitseisen en ambities te behalen die in het gemeentelijk kwaliteitskader voorschoolse en vroegschoolse voorzieningen zijn opgenomen. De scholing van de beroepskrachten en het werken aan een doorgaande ontwikkellijn vindt eveneens volop plaats.

Wat willen we bereiken in 2021?

We willen bereiken dat:

  • 93% van de doelgroepkinderen voor tenminste 16 uur per week deelneemt aan een educatief programma;
  • 80% van de ouders van doelgroepkinderen een ouderprogramma volgt dat aansluit op het vve-programma van hun kind;
  • Alle beroepskrachten vve-geschoold zijn;
  • Alle gesubsidieerde vve-locaties voldoen aan de kwaliteitseisen en ambities die zijn beschreven in het kwaliteitskader;
  • 100% van de basisscholen een doorgaande leer- of ontwikkellijn heeft met één of meerdere voorschoolse voorzieningen, tenminste de peutervoorzieningen met veel geïndiceerde vve kinderen.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Ontwikkelen promotiemateriaal en nieuwe acties uitzetten, samen met de JGZ en het WIJ-team, om het bereik van peuters te vergroten;
  • Doorgaan met de scholing van beroepskrachten in vve, opbrengstgericht werken en/of NT2;
  • Evalueren en bijstellen van het overdrachtsformulier van peuters naar de basisschool;
  • Verder uitwerken en nadere afspraken maken over de doorgaande leerlijn met vve-locaties en basisscholen.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52