Deelprogramma 7.1 Fiets

7.1.1 De fiets in beweging

In Groningen is de fiets het belangrijkste vervoermiddel. Goede fietsverbindingen naar openbaar vervoer knooppunten, de economische kerngebieden én de regio zijn daarom essentieel. Het fietsnetwerk dient veilig en comfortabel te zijn en goed onderhouden te worden. We constateren dat het op steeds meer plekken drukker wordt met fietsers en dat snelheid- en massaverschillen op het fietspad toenemen. Om de groei van het fietsverkeer zoveel mogelijk op te kunnen vangen, willen wij dat de fiets meer ruimte krijgt en dat eventueel alternatieve routes worden ingezet. Bij het inpassen van nieuwe, ruimtelijke ontwikkelingen denken we bovendien vanaf het begin vanuit de fiets.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Aantal aangelegde ontbrekende schakels

1

2

1

Aantal Doorfietsroutes (verbinding met de regio)

4

5

5

% verkeerslichten met slimme techniek

73

72

74

Aantal campagnes fietsgedrag

6

6

6

Hoe staan we ervoor?

Vanuit de Fietsstrategie en het bijbehorende Uitvoeringsprogramma hebben we de afgelopen jaren fors ingezet op het verbeteren en uitbreiden van onze fietsinfrastructuur. Gezamenlijk met onze partners in de regio hebben we hard gewerkt aan de planvorming en aanleg van regionale Doorfietsroutes. Zo zijn in 2020 onder meer de voorkeurstracés van de routes naar Leek en Assen vastgesteld. Lokaal hebben we ook de nodige verbeteringen doorgevoerd. Zo is de kwaliteit van fietspad De Verbetering bij Hoogkerk verbeterd, is het fietspad langs de Peizerweg verbreed, is een nieuw fietspad aangelegd langs de spoorlijn Groningen-Sauwerd ter hoogte van Blauwbörgje en is gestart met de aanleg van een fietspad langs de Noordelijke Ringweg tussen de Iepenlaan en Park Selwerd. Ten slotte hebben we diverse verkeerslichten fietsvriendelijker gemaakt. Zo zijn inmiddels negen verkeerslichten voorzien van regensensoren, zodat fietsers bij regen minder lang hoeven te wachten.

Wat willen we bereiken in 2021?

Wij gaan door met de realisatie van ontbrekende schakels in ons fietsnetwerk. Zo werken we samen met onze regionale partners aan de verdere planvorming en realisatie van de Doorfietsroutes naar Leek, Winsum en Assen. In dit kader gaan we ook de fietsbewegwijzering en de herkenbaarheid van onze Doorfietsroutes verbeteren om dit netwerk beter onder de aandacht van (potentiële) fietsers te krijgen. Zodoende proberen we zoveel mogelijk mensen uit de auto op de fiets te krijgen.

Ter verbetering van de verkeersveiligheid van fietsers bieden wij op diverse plaatsen extra ruimte aan fietsers. Dat doen we door fietsstraten aan te leggen, waarbij fietsers prioriteit hebben ten opzichte van het autoverkeer, maar ook door te onderzoeken op welke fietspaden snorfietsen met een verbrandingsmotor geweerd kunnen worden. Bij nieuwe ontwikkelingen, zoals Stadshavens, Suikerterrein en De Held III, nemen we de fiets in een vroegtijdig stadium mee. Zo leggen we bijvoorbeeld als eerste een hoogwaardige fietsverbinding aan tussen Suikerterrein en de binnenstad dat voldoet aan de nieuwste richtlijnen qua ontwerp.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Aanleggen Doorfietsroute Groningen-Winsum inclusief de aanleg van een fietspad langs het spoor tussen de Walfridusbrug en de Eikenlaan;
  • Aanleggen fietspad parallel aan de Noordelijke Ringweg tussen Park Selwerd en Iepenlaan;
  • Verbeteren van de algemene fietsbewegwijzering en de herkenbaarheid van Doorfietsroutes;
  • Opstellen van een plan van aanpak voor het weren van snorfietsen met een verbrandingsmotor op zoveel mogelijk fietspaden en mogelijk in (delen van) de binnenstad.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52