Met goede fietsenstallingen willen wij de kwaliteit van onze openbare ruimte en de bereikbaarheid van voorzieningen per fiets verbeteren. We maken duidelijke keuzes die aansluiten bij de stallingsbehoefte van bezoekers en werknemers. Voor kort stallen bieden we flexibele oplossingen, terwijl we voor middellang stallen juist vaste voorzieningen in de openbare ruimte treffen. Voor fietsers die hun fiets lang willen stallen, bieden we inpandige of ondergrondse fietsenstallingen aan van hoge kwaliteit.
Bij treinstations, P+R terreinen en belangrijke bushaltes bieden we voldoende en kwalitatief hoogwaardige stallingsmogelijkheden. Ook kunnen hier OV fietsen of andere vormen van deelmobiliteit worden gehuurd.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicatoren | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Aantal OV fietsverhuurlocaties bij stations en P+R terreinen | 7 | 9 | 7* |
Stallingscapaciteit fietsenstallingen binnenstad | 2.230 | 2.230 | 3.730 |
Stallingscapaciteit fietsenstallingen Hoofdstation | 9.900 | 9.900 | 9.900 |
Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Europapark | 700 | 700 | 700 |
Stallingscapaciteit fietsenstalling Groningen Noord | 272 | 512 | 512 |
Stallingscapaciteit fietsenstalling Haren | 436 | 436 | 436 |
Tevredenheidscijfer fietsenstallingen in Groningen | - | 7,1 | 7,1 |
* Op dit moment wil OV fiets (nog) niet verder uitbreiden.
Hoe staan we ervoor?
Goede fietsenstallingen in onze gemeente zijn onmisbaar. Omdat de vraag naar stallingsplaatsen bij OV-knooppunten toeneemt, hebben wij bij station Groningen Noord en op de P+R terreinen Hoogkerk, Haren en Meerstad het aantal fietsenstallingen in 2020 uitgebreid. We constateren dat de fiets steeds vaker gebruikt wordt in de keten auto-fiets en bus/trein-fiets. Ook in de binnenstad zien wij een toenemende behoefte aan kwalitatief goede fietsenstallingen. Met de opening van de fietsenstalling Nieuwe Markt (Forum Groningen) eind 2019 hebben we de stallingscapaciteit fors uitgebreid. Maar ook de realisatie van de fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis) is een flinke stap dichterbij gekomen.
Wat willen we bereiken in 2021?
Om de overlast van (lang) gestalde fietsen in de binnenstad zoveel mogelijk te beperken, zetten wij in op de aanleg van meer nieuwe fietsenstallingen. De fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis) met zo’n 1.500 plekken opent naar verwachting in 2021 de deuren. Wij kunnen er dan ook voor zorgen dat het gebied rond de Grote Markt een stuk aantrekkelijker wordt met minder overlast van gestalde fietsen. Ook op andere plekken in de binnenstad, vooral rond Vismarkt en de kop van de Herestraat, blijven wij zoeken naar extra stallingscapaciteit.
Naast het aanbieden van OV fietsen willen wij ook andere vormen van deelmobiliteit toe kunnen staan op drukke OV-knooppunten. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat deelvoertuigen een aanvulling kunnen vormen op ons (traditionele) vervoerssysteem.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Aanbieden van deelvoertuigen op P+R terreinen en eventueel andere OV-knooppunten;
- Realiseren van een fietsenstalling Grote Markt (Groothandelshuis). Zie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken - Centrum;
- Verkennen van de mogelijkheden voor één of meer inpandige/ondergrondse fietsenstallingen in de binnenstad. Zie ook de paragraaf Integraal gebiedsgericht werken - Centrum.