Als gemeente geven wij persoonsdocumenten af zoals paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten en rijbewijzen. Ook zijn wij verantwoordelijk voor het bijhouden van de registers van de Burgerlijke stand en de Basisregistratie personen (BRP) en organiseren wij verkiezingen en referenda. Jaarlijks ontvangen wij ongeveer 172.000 klanten aan onze balies. We doen ons werk volgens de voorschriften en de kwaliteitsnormen zoals verwoord in beleidsveld 11.1.1 Regie dienstverlening. De meeste frontofficetaken hebben te maken met de afgifte van documenten, werkzaamheden burgerlijke stand en de basisregistratie personen (BRP). We voeren onze taken tijdig, juist en rechtmatig uit. We willen bereiken dat de klanten tevreden zijn over de dienstverlening aan de balies.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicatoren | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Klanttevredenheid burgerzaken Kreupelstraat. | 8,1 | 8 | 8 |
Kwaliteit Basisregistratie Personen (BRP). | Goed | Goed | Goed |
Kwaliteit Reisdocumenten (PNIK). | Goed | Goed | Goed |
Hoe staan we ervoor?
We meten de kwaliteit aan de balie door een klanttevredenheidsonderzoek. De klanttevredenheid over de baliedienstverlening aan de publieksbalies aan de Kreupelstraat is doorgaans hoog. De kwaliteit van de Basisregistratie personen (BRP) en Reisdocumenten meten we jaarlijks middels een interne audit. Ook de invoering van iBurgerzaken verbetert onze digitale dienstverlening richting de burger. De wettelijk verplichte zelfevaluatie van het reisdocumentenproces vindt jaarlijks plaats om de kwaliteit te bevorderen en de kwaliteitscyclus te handhaven.
Wat willen we bereiken in 2021?
In het klanttevredenheidsonderzoek willen we een 8 behalen. We willen in ieder geval het huidige niveau van de kwaliteit van de Basisregistratie personen handhaven en voldoen daarmee in 2021 minimaal aan de wettelijke norm ‘goed’. Ook met de jaarlijkse zelfevaluatie van het reisdocumentenproces willen we de wettelijke score ‘goed’ halen.
Een ander doel is het verder digitaliseren van onze dienstverlening bij Burgerzaken door verdere invoering van het zaakgericht werken. Verder willen we het totale dienstverleningspakket van Burgerzaken concentreren in het centrum. Daarnaast gaan we samenwerken met bibliotheken, waar minder digitaal-vaardige burgers terecht kunnen voor hulp om contact te leggen met de (gemeentelijke) overheid.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Afgeven van paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, rijbewijzen en overige persoonsdocumenten;
- Het afronden van de implementatie van iBurgerzaken;
- Uitvoeren werkzaamheden Burgerlijke stand: aangiften geboorte, overlijden, huwelijksvoltrekkingen en inschrijven rechterlijke uitspraken;
- Uitvoering van de Wet basisregistratie personen (BRP): verhuisaangiften en adresonderzoeken;
- De organisatie van de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer op 17 maart 2021;
- Pilot samenwerking met bibliotheken en thuisbezorgen van reisdocumenten:
Het bezoek aan onze loketten in de wijken loopt terug, de kosten hiervoor lopen tegelijkertijd op. Om laagdrempelige dienstverlening in onze wijken in de toekomst te kunnen volhouden willen we op zoek andere manieren om de fysieke loketfunctie in wijken te behouden en wellicht uit te breiden. We kijken daarbij onder andere naar samenwerking met de wijkbibliotheken.