Deelprogramma 1.2 Inkomen en armoedeverlichting

1.2.3 Handhaving

We willen dat uitkeringen terecht komen bij mensen die er recht op hebben. Hiervoor volgen wij zorgvuldige intake-procedures en informeren we onze klanten actief en begrijpelijk over de regels. Vanuit het oogpunt van vertrouwen in burgers controleren we gericht. Goede handhaving draagt bij aan de solidariteit voor het sociale verzekeringsstelsel en de beheersing van uitkeringsgelden.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Aantal toegekende aanvragen (controle aan de poort)

205

180

180

Aantal beëindigde/aangepaste uitkeringen (controle aan de
 achterkant)

58

< 60

60

Aantal opgelegde boetes

166

150

140

Voor alle indicatoren geldt dat het op dit moment onduidelijk is hoe groot de invloed van de coronacrisis zal zijn.

Hoe staan we ervoor?

Handhaving is een combinatie van voorkomen en optreden.  Wij willen voorkomen dat klanten ten onrechte een uitkering krijgen, zodat zij niet geconfronteerd worden met hoge terugvorderingsbedragen en boetes.
We hanteren de bestuursrechtelijke aanpak wanneer het kan en de strafrechtelijke aanpak wanneer het moet. We streven er naar om eventuele fraude zo snel mogelijk te constateren. Daardoor dalen de terugvorderingsbedragen en de boetes. Dit is in het belang van zowel de burger als de gemeente.

Wat willen we bereiken in 2021?

In 2021 verwachten we ongeveer een gelijk aantal uitkeringen te beëindigen wegens fraude en minder P-wet-boetes op te leggen dan in 2020. We verwachten dat het percentage toegekende uitkeringsaanvragen in 2021 hoger is dan in 2020, door de economische gevolgen van de coronacrisis.
We stemmen onze handhavingsstijl af op de specifieke achtergronden van de uitkeringsgerechtigde. Hiervoor werken wij samen met het WIJ-team.
Inzet van Handhaving richt zich steeds meer op ondersteuning vanaf het moment van de intake. Op die manier willen we bereiken dat fraude eerder gedetecteerd wordt, zodat uitkeringen tijdig aangepast of beëindigd kunnen worden.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • De handhaving gaat zich richten op ondersteuning van de frontoffice vanaf het moment van de intake;
  • We gaan informatie gestuurd handhaven door met interne en externe gegevensbronnen fraudesignalen te genereren. Het doel is om de onterechte instroom in de uitkering te beperken en efficiënt fraude te detecteren;
  • We bevorderen fraude-alertheid binnen de directies Werk en Inkomen door middel van voorlichting.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52