Deelprogramma 1.2 Inkomen en armoedeverlichting

1.2.4 Schuldhulpverlening

Problematische schulden ontnemen mensen elk perspectief. Via de Groningse Kredietbank (GKB) bieden we alomvattende schuldhulpverlening: we zoeken naar een oplossing voor de financiële problemen en tegelijk pakken we de oorzaken aan. Ook proberen we te voorkomen dat er (opnieuw) schulden ontstaan door vroeg-signalering, preventie en nazorg. Indien nodig bieden we beschermingsbewind. We werken intensief samen met de WIJ-teams, maatschappelijke partners en relevante schuldeisers.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Aantal aanmeldingen schuldhulpverlening

2.695

2.000

2.700

Aantal inschrijvingen schuldregeling

481

500

500

Aantal klanten in budgetbeheer

2.964

2.950

3.050

Aantal klanten beschermingsbewind

1.049

1.200

1.300

Aantal aanvragen sociale kredieten

488

400

400

% geslaagde minnelijke regelingen

78%

66%*

78%

*Slagingspercentage 2018
Voor alle indicatoren geldt dat het op dit moment onduidelijk is hoe groot de invloed van de coronacrisis zal zijn.

Hoe staan we ervoor?

Het aantal aanmeldingen voor schuldhulpverlening bij de GKB neemt ook in 2020 niet af. Er worden veel mensen in financiële problemen doorgeleid naar langdurige trajecten als budgetbeheer en schuldregeling. De euro-coaches krijgen steeds meer aanvragen van jongeren in financiële problemen. Verder blijft er een grote behoefte aan voorlichting, cursus en andere schuldpreventie-activiteiten. Het aantal burgers in budgetbeheer en beschermingsbewind bij de GKB blijft stijgen, ook als gevolg van het beleid om voor burgers die het nodig hebben zoveel mogelijk het bewind als gemeente zelf uit te voeren. De druk op de schuldhulpverlening blijft groot, ook vanwege de complexiteit van dossiers (meer instabiele financiële huishoudens, belemmerende wet- en regelgeving, multiproblematiek, grotere schuldenpakketten, meer zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers) in financiële problemen). Als gevolg van de coronacrisis wordt een boeggolf van nieuwe aanvragen schuldhulpverlening verwacht.

Wat willen we bereiken in 2021?

We willen schuldhulpverlening blijven bieden aan degenen die dat nodig hebben. We willen (problematische) schuldsituaties van burgers stabiliseren en waar mogelijk oplossen. Daarnaast richten we ons op vroeg-signalering (een nieuwe wettelijke taak voor gemeenten) en preventie: voorkomen van (problematische) schulden bij burgers en het bevorderen van hun financiële zelfredzaamheid. Ook betrekken we de nazorg zodat na het doorlopen van een schuldhulpverleningstraject inwoners niet opnieuw in de problemen komen. We willen als gemeente voorop blijven lopen met onze integrale aanpak van schuldhulpverlening (waaronder de euro-coaching van jongeren met (dreigende) schulden) en preventie. We gaan door met innovatieve aanpakken van schuldhulpverlening en zoeken daarbij de grenzen van wet- en regelgeving op zodat we mensen meer perspectief kunnen bieden. We proberen het slagingspercentage minnelijke schuldregelingen dat in 2019 boven het landelijk gemiddelde lag, minimaal te evenaren. We blijven investeren in de samenwerking met de WIJ-teams. We kiezen er voor om het beschermingsbewind bij burgers die dat nodig hebben zoveel mogelijk als gemeente zelf uit te voeren. Onze kwaliteit van dienstverlening borgen we door te voldoen aan de door de branchevereniging voor schuldhulpverlening, sociaal bankieren en bewindvoering (NVVK), het Landelijk Kwaliteitsbureau CBM en de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening gestelde eisen.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Uitvoeren van schuldhulpverlening (intake, budgetbeheer, (euro-)coaching voor onder andere zwerfjongeren en schuldregeling) en beschermingsbewind GKB;
  • Organiseren van de wettelijke taak vroeg-signalering en preventie-activiteiten (waaronder financiële educatie);
  •  Met schuldhulpverlening (waaronder vroeg-signalering en preventie) aansluiten bij de wijkgerichte aanpak;
  •  Investeren in de samenwerking tussen de GKB en de WIJ-teams;
  • Werken met innovatieve aanpakken van schuldhulpverlening, individuele maatwerkplannen en kijken naar creatieve en alternatieve mogelijkheden voor het oplossen van schuldsituaties.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52