In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste afwijking van de lasten- en baten.
Financieel overzicht lasten en baten
Overhead en onderst. organisat | |||||||
Nr | Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x 1.000 euro | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
14.1 | Overhead en ondersteun. organisa | 129.624 | 120.244 | 118.906 | 116.523 | 120.289 | 121.673 |
14.1.1 | Overhead | 125.622 | 116.691 | 115.264 | 112.690 | 116.360 | 117.797 |
14.1.2 | Ondersteuning organisatie | 396 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.1.3 | Overige werken voor derden | 3.605 | 3.554 | 3.642 | 3.832 | 3.928 | 3.876 |
Totaal | 129.624 | 120.244 | 118.906 | 116.523 | 120.289 | 121.673 | |
Baten | |||||||
14.1 | Overhead en ondersteun. organisa | 18.640 | 11.658 | 13.168 | 12.985 | 13.181 | 13.206 |
14.1.1 | Overhead | 14.645 | 8.383 | 10.007 | 9.819 | 10.011 | 10.038 |
14.1.3 | Overige werken voor derden | 3.995 | 3.275 | 3.161 | 3.166 | 3.170 | 3.168 |
Totaal | 18.640 | 11.658 | 13.168 | 12.985 | 13.181 | 13.206 | |
Geraamd resultaat voor bestemming | 110.983 | 108.586 | 105.738 | 103.537 | 107.108 | 108.467 | |
Reserve mutaties | |||||||
Totaal toevoegingen | 563 | 147 | 169 | 946 | 147 | 147 | |
Totaal onttrekkingen | 126 | 126 | 126 | 126 | 161 | 161 | |
Geraamd resultaat na bestemming | 111.420 | 108.607 | 105.781 | 104.358 | 107.094 | 108.453 |
* De cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ wijken op een aantal programma’s af van de cijfers zoals opgenomen in de jaarrekening 2019. Dit wordt veroorzaakt door een aantal wijzigingen in de programma-indeling 2021 ten opzichte van 2019. Om een goede vergelijking te kunnen maken zijn de cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ aangepast naar de programma-indeling van de begroting 2021.
Overzicht intensiveringen voorgaande jaren
Nr | Opgaven (reeds middelen voor gereserveerd in voorgaande begrotingen) | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
35 | Revitalisering Stadhuis | 14.1 | S | -589 | -589 | -589 | -589 |
36 | Digitale archiefbestanden | 14.1 | I | -140 | -140 | ||
Transitie DIV | 14.1 | I | -298 | ||||
37 | Huur Oosterboog | 14.1 | I | -125 | |||
38 | Huur I&A | 14.1 | I | -141 | |||
39 | Huisvesting Iederz | 14.1 | S | 0 | -400 | -1.400 | -1.400 |
40 | Frictiekosten | 14.1 | I | -1.170 | |||
Totaal programma 14 | -2.463 | -1.129 | -1.989 | -1.989 |
Zie het financieel meerjarenbeeld voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen 2021.
Overzicht intensiveringsmiddelen 2021-2024
Nr | Opgaven | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
28 | Vereenvoudiging financiële administratie | 14.1 | I | -153 | -153 | -77 | |
29 | Financiering datawarehouse | 14.1 | I | -158 | -158 | -142 | -125 |
30 | Formatie functioneel beheer | 14.1 | I | -333 | -333 | -317 | -300 |
31 | Onderhoudskosten software | 14.1 | S | -600 | -600 | -600 | -600 |
32 | Huisvesting huur Tromphuis | 14.1 | S | -22 | -132 | -132 | -132 |
33 | Inzet extra leidinggevende laag Sport050 | 14.1 | I | -48 | |||
34 | Cybercrime en interstatelijke dreigingen | 14.1 | S | -14 | -14 | -14 | -14 |
36 | Niet realiseren hervormingen begroting 2020 AOW-uitstroom | 14.1 | S | 190 | |||
36 | Niet realiseren hervormingen begroting 2020 Optimalisatie panden | 14.1 | S | -100 | -100 | -100 | -100 |
38 | Optimale structuur DMO | 14.1 | S | -75 | -75 | -75 | -75 |
49 | Tekort ICT faciliteiten | 14.1 | I | -300 | |||
Totaal programma 14 | -1.803 | -1.565 | -1.457 | -1.156 |
Zie de financiële knelpunten 2021 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende extra beleidsmiddelen 2021.
Overzicht hervormingen 2021-2024
Nr | Hervormingen | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | Inzet DOIB | 14.1 | I | 253 | 175 | 175 | 175 |
10 | Effect herindeling op leges | 14.1 | S | 300 | 300 | 300 | 300 |
Totaal programma 14 | 553 | 475 | 475 | 475 |
Ga naar hervormingen 2021-2024 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle bezuinigingen
Integrale financiële toelichtingen begroting 2021
Deelprogramma 14.1 Overhead en ondersteuning organisatie | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 117.678 | 13.190 | -104.488 |
Intensiveringen en hervormingen | 1.228 | -22 | -1.250 |
Begroting 2021 | 118.906 | 13.168 | -105.738 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | -2.566 | 1.532 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 117,7 miljoen euro: Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020: Anderzijds stijgen de lasten doordat er een intensivering vanuit voorgaande jaren is waarvoor in 2021 extra geld beschikbaar is gesteld, 0,2 miljoen euro voor Revitalisering Stadhuis. De lasten stijgen verder met 1,6 miljoen euro doordat het personeel Regionale Inkooporganisatie Groninger Gemeenten (RIGG) vanaf 2021 in de begroting is opgenomen. Hier tegenover staat een evenredige verhoging van de baten. Daarnaast worden de kosten voor onderhoud ICT met 0,4 miljoen euro hoger begroot. De kosten van software licenties en onderhoud stijgen jaar op jaar sneller dan de nominale compensatie. Bovendien nemen de lasten met 1,8 miljoen toe door nominale compensatie en door overige lasten. Toelichting op de baten van 13,2 miljoen euro: Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van begroting 2020: |
Zie voor het overzicht van de financiële risico’s paragraaf 3 weerstandsvermogen onderdeel Risico’s.