In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste afwijking van de lasten- en baten.
Financieel overzicht lasten en baten
Verkeer | |||||||
Nr | Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x 1.000 euro | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Lasten | |||||||
07.1 | Fiets | 1.767 | 1.886 | 3.083 | 3.382 | 3.576 | 3.615 |
07.1.1 | De fiets in beweging | 393 | 24 | 627 | 627 | 627 | 627 |
07.1.2 | Fietsparkeren | 1.374 | 1.862 | 2.456 | 2.755 | 2.950 | 2.988 |
07.2 | Openbaar vervoer | 1.251 | -343 | -1.047 | 376 | -491 | 510 |
07.2.1 | Bereikbaarheid dynamo's HOV | 906 | -508 | -1.212 | 211 | -656 | 345 |
07.2.2 | Stedelijke bereikbaarheid OV | 345 | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 |
07.3 | Auto | 800 | 407 | 195 | 195 | 195 | 195 |
07.3.1 | Bereikbaarheid dynamo's auto | 640 | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 |
07.3.2 | Stedel. bereikbaarheid auto | 161 | 242 | 30 | 30 | 30 | 30 |
07.4 | Parkeren | 13.539 | 16.558 | 16.339 | 17.359 | 17.479 | 17.804 |
07.4.1 | Parkeervoorzieningen | 2.288 | 2.326 | 2.717 | 2.717 | 2.718 | 2.718 |
07.4.2 | Parkeerbedrijf | 11.251 | 14.231 | 13.622 | 14.642 | 14.762 | 15.086 |
07.5 | Verkeersveiligheid | 444 | 84 | 539 | 539 | 539 | 539 |
07.5.1 | Verkeersveiligheid | 444 | 84 | 539 | 539 | 539 | 539 |
07.6 | Overig verkeer | 11.233 | 10.846 | 11.306 | 11.600 | 11.911 | 12.508 |
07.6.1 | Overig verkeer | 11.233 | 10.846 | 11.306 | 11.600 | 11.911 | 12.508 |
Totaal | 29.035 | 29.438 | 30.415 | 33.451 | 33.210 | 35.170 | |
Baten | |||||||
07.2 | Openbaar vervoer | 578 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.2.1 | Bereikbaarheid dynamo's HOV | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.2.2 | Stedelijke bereikbaarheid OV | 528 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3 | Auto | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.3.2 | Stedel. bereikbaarheid auto | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.4 | Parkeren | 21.192 | 22.598 | 22.519 | 25.848 | 24.415 | 24.432 |
07.4.1 | Parkeervoorzieningen | 2.867 | 3.001 | 3.104 | 3.104 | 3.104 | 3.104 |
07.4.2 | Parkeerbedrijf | 18.324 | 19.596 | 19.415 | 22.744 | 21.311 | 21.329 |
07.6 | Overig verkeer | 1.606 | 300 | 300 | 332 | 332 | 332 |
07.6.1 | Overig verkeer | 1.606 | 300 | 300 | 332 | 332 | 332 |
Totaal | 23.484 | 22.898 | 22.819 | 26.180 | 24.746 | 24.764 | |
Geraamd resultaat voor bestemming | 5.551 | 6.540 | 7.596 | 7.271 | 8.463 | 10.406 | |
Reserve mutaties | |||||||
Totaal toevoegingen | 4.556 | 3.622 | 350 | 350 | 350 | 0 | |
Totaal onttrekkingen | 0 | 775 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Geraamd resultaat na bestemming | 10.107 | 9.387 | 6.946 | 7.621 | 8.814 | 10.406 |
* De cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ wijken op een aantal programma’s af van de cijfers zoals opgenomen in de jaarrekening 2019. Dit wordt veroorzaakt door een aantal wijzigingen in de programma-indeling 2021 ten opzichte van 2019. Om een goede vergelijking te kunnen maken zijn de cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ aangepast naar de programma-indeling van de begroting 2021.
Overzicht intensiveringen voorgaande jaren
Nr. | Opgaven (reeds middelen voor gereserveerd in voorgaande begrotingen) | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
16 | Tijdelijke maatregelen fietsenstallingen | 7.1 | I | -300 | -250 | ||
Totaal deelprogramma 7.1 | -300 | -250 | 0 | 0 | |||
17 | Kapitaallasten binnenstad | 7.4 | S | -180 | -360 | -360 | -360 |
Totaal deelprogramma 7.4 | -180 | -360 | -360 | -360 | |||
18 | Terugdringen autoverkeer: fiets & OV | 7.6 | S | -18 | -18 | -18 | -18 |
19 | Oosterhamrikzone | 7.6 | S | -250 | -250 | -250 | -250 |
Totaal deelprogramma 7.6 | -268 | -268 | -268 | -268 | |||
Totaal programma 7 | -748 | -878 | -628 | -628 |
Zie het financieel meerjarenbeeld voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen 2021.
Overzicht intensiveringsmiddelen 2021-2024
Nr | Opgaven | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
17 | Fietsparkeren | 7.1 | I | -500 | -600 | -600 | -600 |
Totaal deelprogramma 7.1 | -500 | -600 | -600 | -600 | |||
18 | Toezicht & Handhaving - wet Mulder | 7.4 | S | -250 | -250 | -250 | -250 |
Totaal deelprogramma 7.4 | -250 | -250 | -250 | -250 | |||
18 | Toezicht & Handhaving - logistiek binnenstad | 7.6 | S | -200 | -200 | -200 | -200 |
Totaal deelprogramma 7.6 | -200 | -200 | -200 | -200 | |||
Totaal programma 7 | -950 | -1.050 | -1.050 | -1.050 |
Zie de financiële knelpunten 2021 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende extra beleidsmiddelen 2021.
Overzicht hervormingen 2021-2024
Nr | Hervormingen | Deel-programma | I/S | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Parkeerbedrijf* | 7.4 | S | 1.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 |
6 | Vrijval afrekening Transferium Hoogkerk* | 7.4 | I | 1.000 | |||
Totaal programma 7 | 2.700 | 1.700 | 1.700 | 1.700 |
*Het gaat om een reservemutaties, deze zijn niet opgenomen onder intensiveringen en hervormingen in de integrale financiële toelichting van programma 7.4.
Ga naar hervormingen 2021-2024 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle bezuinigingen
Integrale financiële toelichtingen begroting 2021
Deelprogramma 7.1 Fiets | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 2.583 | 0 | -2.583 |
Intensiveringen en hervormingen | 500 | 0 | -500 |
Begroting 2021 | 3.083 | 0 | -3.083 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | 697 | 0 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 2,6 miljoen euro. Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 |
Deelprogramma 7.2 Openbaar vervoer | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 1.047 | 0 | -1.047 |
Intensiveringen en hervormingen | 0 | 0 | 0 |
Begroting 2021 | 1.047 | 0 | -1.047 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | -704 | 0 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van -1,0 miljoen euro Aan de lastenzijde hebben we 0,4 miljoen euro intensiveringsmiddelen Verkeer begroot. Voor een toelichting op de inzet van deze middelen verwijzen we naar deelprogramma 7.6 Overig verkeer. Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 |
Deelprogramma 7.3 Auto | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | -195 | 0 | -195 |
Intensiveringen en hervormingen | 0 | 0 | 0 |
Begroting 2021 | -195 | 0 | -195 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | -212 | 0 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 0,2 miljoen euro. De begrote lasten bevatten met name intensiveringsmiddelen Verkeer (0,2 miljoen euro). Voor een toelichting op de inzet van deze middelen verwijzen we naar deelprogramma 7.6 Overig verkeer. Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 |
Deelprogramma 7.4 Parkeren | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 16.089 | 22.519 | 6.430 |
Intensiveringen en hervormingen | 250 | 0 | -250 |
Begroting 2021 | 16.339 | 22.519 | 6.180 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | -469 | -79 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 16,1 miljoen euro Binnen het deelprogramma Parkeren zijn de lasten en baten van de gemeentelijke parkeertaak begroot. Het fietsparkeren vormt hierop een uitzondering, de lasten hiervan zijn begroot binnen het deelprogramma Fiets. De belangrijkste onderdelen waarvoor we middelen inzetten zijn:
Daarnaast hebben we voor de kosten gemoeid met de heffing van parkeerbelastingen, de zogenoemde perceptiekosten, 1 miljoen euro begroot. Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 Het belangrijkste verschil zit in de lagere kapitaallasten voor parkeergarages als gevolg van een lager rente omslag percentage (0,4 miljoen euro). Overige mutaties leiden per saldo tot een lastendaling van 0,1 miljoen euro. Toelichting op de baten van 22,5 miljoen euro De baten houden hoofdzakelijk verband met tariefopbrengsten uit straatparkeren (10,5 miljoen euro), de exploitatie van parkeergarages en buurtstallingen (8,8 miljoen euro) en naheffingsaanslagen parkeren; parkeerboetes (3,1 miljoen euro). Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van begroting 2020 |
Deelprogramma 7.5 Verkeersveiligheid | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 539 | 0 | -539 |
Intensiveringen en hervormingen | 0 | 0 | 0 |
Begroting 2021 | 539 | 0 | -539 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | 455 | 0 | |
Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 0,5 miljoen euro We hebben hier intensiveringsmiddelen Verkeer begroot (0,5 miljoen euro). Voor een toelichting op de inzet van deze middelen verwijzen we naar deelprogramma 7.6 Overig verkeer. Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 |
Deelprogramma 7.6 Overig verkeer | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Bestaand beleid 2021 | 11.106 | 300 | -10.806 |
Intensiveringen en hervormingen | 200 | 0 | -200 |
Begroting 2021 | 11.306 | 300 | -11.006 |
Bestaand beleid ten opzichte van 2020 | 260 | 0 | |
Toelichting Intensiveringsmiddelen Verkeer In deze begroting zijn structurele middelen opgenomen onder de noemer intensiveringsmiddelen, naast structureel beschikbare middelen Extra beleid. Samen vormen deze middelen het budget voor de uitvoering van het mobiliteitsbeleid. Om het ruimtelijk en economisch functioneren en de ontwikkeling van de gemeente en regio te ondersteunen is een goede bereikbaarheid en veilig, duurzaam verkeerssysteem randvoorwaardelijk. Voor de ontwikkeling van het daarvoor noodzakelijke mobiliteitsbeleid zijn uren/personele capaciteit beschikbaar. De uitvoering van beleid en de aanpak van knelpunten vergt noodzakelijkerwijs financiële middelen voor de realisatie van maatregelen en voor de voorbereidende planuitwerking en ondersteunende beleidsadviezen. De inzet van deze middelen is beschreven in het jaarlijkse Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer. Daarin gaat het om uitvoering van (infrastructuur)projecten, lokale maatregelen, pilots, onderzoeken op de thema's: lopen, fiets, openbaar vervoer auto, regionale en stedelijke bereikbaarheid, verkeersveiligheid, parkeren en P+R, logistiek en bevoorrading, verduurzaming, verkeersmanagement, technologische ontwikkelingen in mobiliteit en ITS (Intelligent Traffic System). Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid Toelichting op de lasten van 11,1 miljoen euro Dit deelprogramma omvat de lasten voor overige onderdelen van het programma Verkeer. De belangrijkste zijn:
Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van begroting 2020 T oelichting op de baten van 0,3 miljoen euro Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van begroting 2020 |
Zie voor het overzicht van de financiële risico’s paragraaf 3 weerstandsvermogen onderdeel Risico’s.