Deelprogramma 4.2 Passende ondersteuning en zorg

4.2.1 Ondersteunende voorzieningen

Ondersteunende voorzieningen hebben een sleutelfunctie tussen de sociale basisvoorzieningen in spoor één en de zorgvoorzieningen in spoor drie. Ondersteunende voorzieningen zijn gericht op de totstandbrenging van een goede vraaganalyse en een daaruit eventueel volgend ondersteuningsplan voor inwoners. Het ondersteuningsplan bestaat uit interventies die een collectief en/of individueel karakter hebben. De ondersteunende voorzieningen maken onderdeel uit van de integrale aanpak van WIJ Groningen.

Naast het bieden van collectieve preventieve ondersteuning gericht op de sociale basis, voert Stichting WIJ Groningen taken uit op het gebied van individuele ondersteuning. Deze ondersteuning richt zich op inwoners/gezinnen die, al dan niet tijdelijk, verminderd zelfredzaam zijn, met een ondersteuningsbehoefte op één of meerdere leefgebieden. Met het oog op deze ondersteuning vormt een brede, op de ondersteuningsvraag toegespitste vraaganalyse een belangrijke basis. Deze vraaganalyse vormt het vertrekpunt voor de opstelling van een ondersteuningsplan, door de betrokken persoon/personen en Stichting WIJ Groningen gezamenlijk. Bij het zoeken naar duurzame oplossingen voor ondersteuningsvragen, worden zoveel mogelijk de eigen mogelijkheden van een huishouden, alsmede de beschikbare mogelijkheden in de wijk voor zover dit basisvoorzieningen betreffen, benut. Op de uitvoering van het ondersteuningsplan voert Stichting WIJ Groningen vervolgens, vanuit het uitgangspunt van ‘één regisseur per huishouden’, samen met onze inwoners regie. Indien sprake is van langdurige professionele ondersteuning wordt het ondersteuningsplan overgedragen aan het gebiedsondersteuningsnetwerk (GON). Het GON geeft hier vervolgens uitvoering aan. Om aanbesteding technische redenen zal WIJ Haren in 2021 aansluiten op het GON.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

% Bewoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag

67%

toename

>70%

% Bewoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is

62%

toename

>70%

% cliënten dat aangeeft snel geholpen te zijn bij de hulpvraag

75%

nieuwe indicator met ingang van 2021

>80%

% cliënten dat aangeeft zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker

86%

nieuwe indicator met ingang van 2021

>85%

% cliënten dat aangeeft samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing

79%

nieuwe indicator met ingang van 2021

>80%

Kengetallen

Behaald
 2019

Beoogd
 2020

Beoogd
2021

aantal (wettelijke) meldingen WIJ-Groningen dat heeft geleid tot een onderzoek

17.772

kengetal

kengetal

% onderzoeken WIJ-Groningen dat heeft geleid tot (1) een maatwerk voorziening, en/of, (2) ondersteuning door WIJ-Groningen zelf

-

nieuwe indicator met ingang van 2021

kengetal

Hoe staan we ervoor?

Om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten op de eigen mogelijkheden van inwoners maakt de aanpak van de WIJ-teams een ontwikkeling door waarbij het optimaal benutten van de eigen mogelijkheden van inwoners steeds centraler komt te staan. Aan deze zogenaamde kanteling werkt Stichting WIJ Groningen in versneld tempo, mede ingegeven vanwege een financiële taakstelling. De inzet die daarvoor in 2020 is gepleegd, wordt in 2021 gecontinueerd.

Ook zet WIJ Groningen volop in op (de facilitering van) de ondersteuning van huishoudens waar sprake is van een stapeling van vraagstukken. Het ontdubbelen van ondersteuning, meer inzetten van informele ondersteuning en het steviger coördineren van professionele ondersteuning zal tot een betere kwaliteit van de door het huishouden ervaren ondersteuning moeten leiden, tegen lagere kosten.

Wat willen we bereiken in 2021?

Ten behoeve van de ondersteunende voorzieningen werken de WIJ-teams, in opdracht van de gemeente Groningen, aan onder meer de volgende resultaten:

  • De inwoner voert maximaal de regie over zijn eigen leven;
  • Het onderzoek (vraagverheldering en opstelling ondersteuningsplan) en de daaruit voortkomende ondersteuning is passend bij de ondersteuningsvraag en sluit aan op de eigen kracht van inwoners;
  • Jeugd en hun ouders/verzorgers die met een hulpvraag bij de huisarts komen ontvangen passende ondersteuning;
  • Inwoners zijn in de gelegenheid om hun ervaringen over het contact met Stichting WIJ Groningen te delen;
  • Kwetsbare doelgroepen en inwoners die niet ontvankelijk zijn voor ondersteuning (zoals veroorzakers van overlast of zorgmijders) zijn onder de aandacht en ontvangen passende ondersteuning;

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Uitvoering geven aan het contractmanagement met stichting WIJ Groningen, waarin monitoring en verantwoording aan de hand van de gemaakte resultaatafspraken plaatsvindt;
  • Actief sturen op een versnelling van de transformatieopgave, zoals overeengekomen tussen de gemeente en WIJ Groningen (aan de hand van een aantal acceleratieprojecten);
  • In samenspraak en samenwerking met Stichting WIJ Groningen invulling geven aan een aantal ontwikkelopgaven, zoals het verbinden van de WIJ teams met de toegang van Beschermd Wonen en het vinden van oplossingen tussen de 18-/18+ problematiek;
  • Ook de activiteiten zoals genoemd in beleidsveld 4.2.2 dragen bij aan het bereiken van de gewenste resultaten in dit beleidsveld.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52