Deelprogramma 7.2 Openbaar vervoer

7.2.2 Stedelijke bereikbaarheid openbaar vervoer

Wij willen een inclusieve gemeente zijn waar iedereen meedoet en niemand belemmeringen ondervindt bij deelname aan het sociaal-maatschappelijke leven. Dat geldt dus ook voor het openbaar vervoer. Voor verplaatsingen waar lopen en fietsen geen optie is, is een goed functionerend en samenhangend openbaar vervoerssysteem dan ook cruciaal. Het gaat daarbij om snelle en frequent rijdende HOV-buslijnen, maar ook om meer aanvullende openbaar vervoervoorzieningen.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Waardering openbaar vervoer op buurtniveau

-

≥ 84% (zeer) tevreden

≥ 84% (zeer) tevreden

Hoe staan we ervoor?

Snel, gestrekt en frequent rijdend openbaar vervoer voorziet voor een groot deel in de behoefte aan vervoer in onze gemeente. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer van en naar gebieden die een relatie hebben met onze gemeente. Steeds vaker wordt er voor gekozen het openbaar vervoer nog aantrekkelijker te maken. Dit kan alleen wanneer er goede oplossingen zijn voor minder mobiele en kwetsbare reizigersgroepen voor wie de first en last mile problematisch is.

Wat willen we bereiken in 2021?

Naast een voldoende fijnmazig openbaar vervoernetwerk zijn er soms speciale mobiliteitsoplossingen en voorzieningen nodig. Het gaat hier veelal om korte ritten (first en last mile) naar openbaar vervoerhaltes. Deze reizigers vragen soms om meer dan ‘klassieke’ OV-oplossingen (met vaste route of dienstregeling). Dit heeft veel samenhang met programma 4 Welzijn, gezondheid en zorg.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Sturen op verbeteringen van het openbaar vervoer in buurten met een te lage waardering van het openbaar vervoer, mede op basis van geformuleerde ambities in onze Mobiliteitsvisie;
  • Inzetten op het maximaal benutten van (nieuwe) mogelijkheden om de bereikbaarheid van wijken en dorpen met het openbaar vervoer te verbeteren;
  • Onderzoeken van mogelijkheden om bushaltes en ketenvoorzieningen op wijk- en buurtniveau te verbeteren;
  • Inzetten op openbaar vervoer van voldoende niveau vanaf de eerste oplevering van woningen bij nieuwe gebiedsontwikkelingen zoals Suikerterrein en in Meerstad;
  • Met ingang van de nieuwe dienstregeling 2022 (ingaande december 2021) rijden de bussen niet langer via de Grote Markt maar via de Oostelijke Diepenring.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52