We willen dat onze economische kerngebieden (binnenstad, stationsgebied, Universitair Medisch Centrum Groningen, Zernike Science Park, Europapark/Kempkensberg en Martiniziekenhuis en omgeving)
uitstekend bereikbaar zijn met hoogwaardig openbaar vervoer (HOV). Een goede OV-bereikbaarheid is namelijk cruciaal voor het functioneren van deze gebieden.
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicatoren | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Aantal instappers bij alle HOV-bushaltes in gemeente Groningen | 12.128.284 | + 1,25% t.o.v. 2019 | + 2,5% t.o.v. 2019 |
Aantal instappers bij alle bushaltes in gemeente Groningen | 15.256.013 | + 1,25% t.o.v. 2019 | + 2,5% t.o.v. 2019 |
Hoe staan we ervoor?
Het gebruik van het openbaar vervoer in onze gemeente is de afgelopen jaren sterk gestegen. Het openbaar vervoer heeft een dubbele groei-opgave: meer reizigers én een hoger openbaar vervoergebruik per reiziger. Ondanks alle al gerealiseerde en toekomstige verbeteringen is de verwachting dat het huidige openbaar vervoersysteem tegen zijn grenzen aan gaat lopen. Nu al constateren we dat vooral in de stedelijke omgeving de verkeersdruk hoog is. De verwachting is dat deze de komende jaren verder toeneemt waardoor het steeds moeilijker wordt om de bus zoveel mogelijk door te laten rijden. Mede hierdoor komt de betaalbaarheid van het openbaar vervoer verder onder druk te staan. Slim en langjarig plannen richting nog effectiever openbaar vervoer en een gezonde exploitatie is dus van groot belang. En dat vraagt om heldere keuzes.
Onzeker is nog wat de effecten van de maatregelen als gevolg van de uitbraak van COVID-19 op het OV-gebruik zijn. Het beoogde aantal reizigers in 2020 wordt nagenoeg zeker niet gehaald.
Wat willen we bereiken in 2021?
We streven naar een aantrekkelijker openbaar vervoer door verbetering van het aanbod en verhoging van het niveau van de dienstverlening. Daarnaast willen we de betrouwbaarheid van de dienstregeling verder verbeteren net zoals de aansluitingen. Bovendien streven we naar een hoge mate van tevredenheid bij zowel reizigers als niet-gebruikers van het openbaar vervoer.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Inzetten op verbetering van de spoorverbinding tussen de Randstad en Groningen;
- Uitvoeren verschillende werkzaamheden in het kader van het project Groningen Spoorzone;
- Realisatie HOV-knooppunt UMCG Noord;
- Realisatie bus-voorzieningen A28/Van Ketwich Verschuurbrug;
- Verder met het doorontwikkelen van de visie op openbaar vervoer als onderdeel van onze Mobiliteitsvisie.