Deelprogramma 3.2 Voorkomen schooluitval

3.2.3 Passend onderwijs

De verantwoordelijkheid voor Passend onderwijs ligt op basis van de gelijknamige wet Passend onderwijs bij het onderwijs. Dit betekent dat het onderwijs niet alleen verantwoordelijk is voor het bieden van een passende onderwijsplek, maar ook voor extra - didactische en pedagogische - ondersteuning van leerlingen primair gericht op het leerproces, de onderwijsontwikkeling en/of het behalen van onderwijsdoelen. De verantwoordelijkheid voor het bieden van Jeugdhulp, ook in het onderwijs, ligt op basis van de Jeugdwet bij de gemeente. Dit betreft jeugdhulp in het kader van opgroei- en opvoedproblemen, psychische problemen en stoornissen en/of gedragsproblemen die het volgen van (passend)onderwijs belemmeren en/of risico's op thuiszitten veroorzaken. Beide wetten verplichten afstemming tussen de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs en gemeenten, over het onderwijs-ondersteuningsplan en het gemeentelijk jeugdplan.

De grens tussen (passend) onderwijs en jeugdhulp is niet altijd even duidelijk. Dat maakt intensieve samenwerking in het kader van aansluiting jeugdhulp en onderwijs noodzakelijk. Komende jaren gaan we sterk inzetten op een integrale aanpak van de aansluiting jeugdhulp en onderwijs. Deze inzet zal naar onze verwachting op termijn leiden tot een afname van de vraag naar (intensieve) jeugdhulp en naar een afname van (risico’s op) schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten (zonder startkwalificatie).

De ontwikkelingen in het kader van aansluiting jeugdhulp onderwijs zijn ook van belang voor de transformatie van de jeugdhulp.

  Het bieden van (preventieve) ondersteuning en jeugdhulp in en aansluitend op (passend) onderwijs vormt een onderdeel van Positief Opgroeien. Zie ook beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien.

Hoe staan we ervoor?

We werken vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid intensief samen met het onderwijs, WIJ Groningen, GGD/Jeugdgezondheidszorg (JGZ), leerplicht en andere betrokken partijen om te komen tot een integrale aanpak aansluiting onderwijs-jeugdhulp. Dit met als doel om ieder kind en iedere jongere die combinatie van onderwijs en ondersteuning te bieden die ze nodig hebben om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. In het kader van normaliseren en zorg dichtbij bieden we vanuit WIJ Groningen collectieve (basis)ondersteuning in alle scholen voor voortgezet onderwijs en voor speciaal onderwijs en in alle mbo-scholen. Daarnaast experimenteren we met verschillende vormen van collectieve ondersteuning en jeugdhulp in het onderwijs.

Wat willen we bereiken in 2021?

  •  Zoveel mogelijk bieden van (preventieve) collectieve ondersteuning in de directe leefomgeving, waaronder het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen;
  • Efficiëntere inzet van ondersteuning en jeugdhulp in het onderwijs realiseren en substitutie van individuele ondersteuning en jeugdhulp in school door het inzetten van (preventie) collectieve onderwijs-zorg-arrangementen;
  • Ontwikkelen van een provinciale financieringssystematiek voor collectieve ondersteuning in het onderwijs, daar waar het leerlingen uit de hele provincie betreft (zoals het speciaal onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo).

Wat gaan we hiervoor doen?

  • De collectieve ondersteuning vanuit WIJ Groningen - het zo genaamde VO-WIJ-team - in alle scholen voor voortgezet onderwijs en voor speciaal onderwijs in de gemeente Groningen structureel borgen en onderzoeken of en hoe provinciale financiering van deze inzet mogelijk is;
  • De collectieve ondersteuning - het zo genaamde SAW (School als Wijk)-team - in alle mbo-scholen in de provincie Groningen (in de gemeente Groningen uitgevoerd door WIJ Groningen) structureel borgen. Het (verder) ontwikkelen en op provinciaal niveau borgen van innovatieve onderwijs-zorgarrangementen in het speciaal onderwijs (cluster 3 en cluster 4);
  • Verder uitvoering geven aan het Thuiszitterspact;
  • Onderzoeken of en hoe we kunnen komen tot een meer éénduidige integrale aanpak jeugdhulp-onderwijs voor het basisonderwijs (en de voorschoolse voorzieningen)
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52