Deelprogramma 1.2 Inkomen en armoedeverlichting

1.2.1 Uitkeringen

Voor de inwoner die is aangewezen op een uitkering is het belangrijk dat we uitkeringsaanvragen op tijd afhandelen en dat we wet en regelgeving correct toepassen. Ook het Rijk controleert ons hierop.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

% uitkeringsaanvragen (BUIG) dat binnen 8 weken is
 afgehandeld

94%

100%

100%

Foutpercentage verstrekte uitkeringen (BUIG)

<1%

<1%

Voor alle indicatoren geldt dat het op dit moment onduidelijk is hoe groot de invloed van de coronacrisis zal zijn.

Hoe staan we ervoor?

In de afgelopen jaren hebben we onze dienstverlening verbeterd door meer tijd te nemen voor de uitkeringsgerechtigde en door met zaakgericht werken te beginnen. Dat vroeg tijd en capaciteit. In 2017 en 2018 zagen we daarom een daling in de afhandelingssnelheid. Inmiddels zien we weer een stijgende lijn. Het foutpercentage verstrekte uitkeringen is al jaren onder de door het Rijk vereiste norm van 1%.

Wat willen we bereiken in 2021?

We verwachten de ingezette stijging in afhandelingssnelheid te kunnen vasthouden. In 2019 werd 94% van de uitkeringsaanvragen binnen 8 weken afgehandeld. Een foutpercentage <1% willen we vasthouden.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • We sturen individueel bij medewerkers bovenstaande doelen;
  • Door procesverbetering verkorten we de afhandeltijd bijvoorbeeld sommige gesprekken telefonisch in plaats van fysiek te doen;
  • We zorgen voor scholing en kennisverbetering;
  • We coachen op het stellen van de juiste prioriteiten.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52