Programma 1 Werk en inkomen

Financiën

In dit onderdeel werken wij de financiën behorende bij dit programma uit door het financiële overzicht op het niveau van beleidsveld te geven en daarbij inzichtelijk te maken welke intensiveringen en hervormingen zijn verwerkt. Per deelprogramma geven we een toelichting op de belangrijkste afwijking van de lasten- en baten.

Financieel overzicht lasten en baten

Werk en inkomen

Nr

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

Bedragen x 1.000 euro

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Lasten

01.1

Werk en activering

63.123

68.643

66.444

63.251

61.923

61.702

01.1.1

Regionaal arbeidsmarktbeleid

4.586

8.536

1.701

585

672

671

01.1.2

Werk

39.372

42.163

46.634

44.282

42.682

42.172

01.1.3

Maatschappelijke participatie

19.165

17.944

18.109

18.384

18.570

18.859

01.2

Inkomen en armoedeverlichting

197.947

199.548

199.322

201.659

206.264

211.067

01.2.1

Uitkeringen

173.149

174.990

173.953

176.001

180.484

185.125

01.2.2

Armoede- en minimabeleid

17.753

16.677

16.772

17.061

17.183

17.345

01.2.3

Handhaving

1.264

1.512

1.507

1.507

1.507

1.507

01.2.4

Schuldhulpverlening

5.780

6.369

7.090

7.090

7.090

7.090

Totaal

261.070

268.191

265.766

264.910

268.187

272.769

Baten

01.1

Werk en activering

10.392

17.477

9.511

9.511

9.511

9.511

01.1.1

Regionaal arbeidsmarktbeleid

2.364

8.525

235

235

235

235

01.1.2

Werk

4.267

4.425

4.574

4.574

4.574

4.574

01.1.3

Maatschappelijke participatie

3.762

4.528

4.702

4.702

4.702

4.702

01.2

Inkomen en armoedeverlichting

154.928

157.415

154.934

157.905

161.606

165.455

01.2.1

Uitkeringen

152.842

156.202

153.784

156.759

160.460

164.308

01.2.2

Armoede- en minimabeleid

1.001

396

400

397

397

397

01.2.3

Handhaving

41

67

0

0

0

0

01.2.4

Schuldhulpverlening

1.045

750

750

750

750

750

Totaal

165.320

174.892

164.445

167.416

171.117

174.965

Geraamd resultaat voor bestemming

95.750

93.299

101.321

97.494

97.070

97.804

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

0

0

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen

400

0

1.250

750

250

250

Geraamd  resultaat na bestemming

95.350

93.299

100.071

96.744

96.820

97.554

* De cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ wijken op een aantal programma’s af van de cijfers zoals opgenomen in de jaarrekening 2019. Dit wordt veroorzaakt door een aantal wijzigingen in de programma-indeling 2021 ten opzichte van 2019. Om een goede vergelijking te kunnen maken zijn de cijfers in de kolom ‘Rekening 2019’ aangepast naar de programma-indeling van de begroting 2021.

Overzicht intensiveringen voorgaande jaren

Nr

Opgaven (reeds middelen voor gereserveerd in voorgaande begrotingen)

Deel
programma

I/S

2021

2022

2023

2024

1

Basisbaan

1.1

I

-700

-700

2

Intensivering begeleiding en participatie

1.1

S

500

1.000

1.000

1.000

Totaal deelprogramma 1.1

-200

300

1.000

1.000

3

Meer geld voor minder armoede

1.2

I

-30

-30

-30

4

Individuele inkomenstoeslag

1.2

S

40

40

40

40

5

Tekort BUIG

1.2

S

300

300

300

300

Tekort BUIG

1.2

S

-1.300

-2.100

-2.400

-2.400

Totaal deelprogramma 1.2

-990

-1.790

-2.090

-2.060

Totaal programma 1

-1.190

-1.490

-1.090

-1.060

Zie het financieel meerjarenbeeld voor een totaaloverzicht en toelichting van alle intensiveringen 2021

Overzicht intensiveringsmiddelen 2021-2024

Nr

Opgaven

Deel
programma

I/S

2021

2022

2023

2024

8

Begeleiding vergunninghouders

1.1

I

-423

-209

-72

11

Vervanging SW sleutelfunctionarissen

1.1

S

-189

-233

-522

36

Niet realiseren hervormingen begroting 2020 AOW-uitstroom

1.1

S

51

38

Optimale structuur DMO

1.1

S

-12

-12

-12

-12

45

Uitvoeringskosten Werk & Participatie

1.1

I

-1.300

Vertraging en gedeeltelijk niet realiseren bezuinigingen DMO

1.1

I

1

Totaal deelprogramma 1.1

-1.734

-410

-317

-483

1

Schuldhulpverlening

1.2

S

-680

-680

-680

-680

2

Vertraging en gedeeltelijk niet realiseren bezuinigingen DMO

1.2

S

8

6

4

4

Vertraging en gedeeltelijk niet realiseren bezuinigingen DMO

1.2

I

12

6

Wet Schuldhulpverlening

1.2

S

p.m.

p.m.

p.m. 

p.m.

7

Tekort BUIG

1.2

S

-1.500

-1.500

-1.600

-2.000

36

Niet realiseren hervormingen begroting 2020 AOW-uitstroom

1.2

S

54

38

Optimale structuur DMO

1.2

S

-19

-19

-19

-19

44

Uitvoeringskosten Inkomensdienstverlening

1.2

I

-1.140

Totaal deelprogramma 1.2

-3.319

-2.193

-2.295

-2.641

Totaal programma 1

-5.053

-2.603

-2.612

-3.124

Zie de financiële knelpunten 2021 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle aanvullende extra beleidsmiddelen 2021.

Overzicht hervormingen 2021-2024

Nr

Hervormingen

Deel-programma

I/S

2021

2022

2023

2024

7

Accres instellingen

1.1

S

-7

-7

-7

-7

14

Begeleiding vergunninghouders

1.1

I

423

209

72

Totaal deelprogramma 1.1

416

202

65

-7

7

Accres instellingen

1.2

S

-12

-12

-12

-12

Totaal deelprogramma 1.2

-12

-12

-12

-12

Totaal programma 1

404

190

53

-19

Ga naar hervormingen 2021-2024 voor een totaaloverzicht en toelichting van alle bezuinigingen

Integrale financiële toelichtingen begroting 2021

1.1 Werk en activering

Lasten

Baten

Saldo

Bestaand beleid 2021

65.133

9.518

-55.615

Intensiveringen en hervormingen

1.311

-7

-1.318

Begroting 2021

66.444

9.511

-56.933

  Bestaand beleid ten opzichte van 2020

-3.510

-7.959

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 65,1 miljoen euro
De middelen worden voor het grootste deel ingezet voor de Sociale Werkvoorziening (SW) (30,2 miljoen euro) en Participatie (23,9 miljoen euro). Van dit Participatiebudget wordt 5,9 miljoen euro ingezet ter dekking van het tekort op de SW. Daarnaast wordt 4,6 miljoen euro ingezet voor re-integratie, 3,4 miljoen euro verstrekt aan loonkostensubsidie voor nieuwe doelgroepen en 1,2 miljoen euro aan begeleid werken. Tenslotte wordt nog 1,8 miljoen euro uitgegeven aan het regionale programma van Werk in Zicht (WIZ).

Belangrijkste verschillen in de lasten ten opzichte van de begroting 2020
Ten opzichte van de begroting 2020 zijn de lasten 3,5 miljoen euro lager begroot. Dit heeft enerzijds te maken met een incidentele last in 2020 van 7,7 miljoen euro in verband met de eindafrekening van de ESF middelen voor de periode 2017 - 2020 voor de arbeidsmarktregio (WIZ). Dit levert aan de baten- en de lastenkant in 2020 een incidentele mutatie van ruim 7,7 miljoen euro op. Anderzijds is er in de begroting 2021 1,1 miljoen euro incidenteel opgenomen voor de versterking lokale werkgelegenheid (WIZ), deze gelden zijn via de meicirculaire 2020 beschikbaar gesteld.
Ook hebben we in de begroting 2021 1,3 miljoen euro meer opgenomen voor loonkostensubsidie in verband met een toename van het aantal 'baan afspraakbanen' en het aantal mensen in 'nieuw beschut'. Daarnaast hebben we extra middelen opgenomen voor het Participatie budget (0,6 miljoen euro vanuit circulaires), loonkosten Nieuw beschut (0,8 miljoen euro) en het werkprogramma (0,5 miljoen euro).

Toelichting op de baten van 9,5 miljoen euro
Van de baten heeft 7,4 miljoen euro betrekking op de SW. Dit betreft voornamelijk detacheringsopbrengsten en omzet van het beschutte bedrijf. Daarnaast ontvangen we rijksbijdragen van 1,6 miljoen euro voor loonkostensubsidie voor 'baan afspraakbanen' en 'nieuw beschut'. Voor het regionale programma Werk in Zicht hebben we 0,2 miljoen euro aan baten begroot. De overige baten van 0,3 miljoen euro hebben betrekking op een tegemoetkoming in de uitvoeringskosten ESF.

Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van de begroting 2020

Ten opzichte van de begroting 2020 zijn de baten 8,0 miljoen euro lager. In de begroting 2020 hebben we een incidentele bate opgenomen van 7,7 miljoen euro. Deze bate betreft de eindafrekening voor de arbeidsmarktregio (WIZ) van de ESF middelen voor de periode 2017 - 2020. Dit levert aan de baten- en de lastenkant in 2020 een incidentele mutatie van ruim 7,7 miljoen euro op.

1.2 Inkomen en armoedeverlichting

Lasten

Baten

Saldo

Bestaand beleid 2021

193.788

152.731

-41.057

Intensiveringen en hervormingen

5.534

2.203

-3.331

Begroting 2021

199.322

154.934

-44.388

Bestaand beleid ten opzichte van 2020

-5.760

-4.684

Onderstaande toelichting heeft betrekking op het bestaande beleid

Toelichting op de lasten van 193,8 miljoen euro
Van dit bedrag wordt 173,1 miljoen euro ingezet voor het bekostigen van de uitkeringen en inzet personeel in het kader van de Participatiewet, IOAW (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte werknemers), IOAZ (Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk Arbeidsongeschikte gewezen Zelfstandigen), Bbz 2004(Besluit bijstandsverlening zelfstandigen) en voor de inzet van loonkostensubsidies (BUIG) en de overige wettelijke regelingen. Daarnaast zetten we 14,3 miljoen euro in voor de armoede- en minimaregelingen (zoals bijzondere bijstand) en 6,4 miljoen euro voor de schuldhulpverlening.

Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van de begroting 2020

Ten opzichte van de begroting 2020 zijn de lasten 5,8 miljoen euro lager, dit betreft met name lagere lasten voor de uitkeringen (op basis van geactualiseerd raming 3,6 miljoen euro lager, dit heeft onder andere te maken met het werkprogramma) en lagere lasten Bbz (2,9 miljoen euro). Daarentegen zijn de begrote lasten voor de IOAW en IOAZ in de begroting 2021 0,5 miljoen euro hoger dan in 2020.

Toelichting op de baten van 152,7 miljoen euro

De baten betreffen voor 99% baten die we ontvangen van het Rijk in het kader van bovengenoemde wettelijke regelingen.

Belangrijkste verschillen in de baten ten opzichte van de begroting 2020
De baten zoals opgenomen in de begroting 2021 zijn 4,7 miljoen euro lager dan we voor 2020 begroot hebben, hiervan heeft 2,8 miljoen betrekking op de uitkeringen (lagere BUIG uitkering door landelijke daling aantal uitkeringen) en 2,0 miljoen op lagere baten Bbz.

Zie voor het overzicht van de financiële risico’s paragraaf 3 weerstandsvermogen onderdeel Risico’s.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52