Met de groei van het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers verandert ook het verkeer in onze gemeente. Groningen is populair bij bezoekers, toeristen en ondernemers en de aantrekkingskracht vanuit de regio neemt ook toe. Meer fietsen (waaronder e-bikes en speed-pedelecs), (langere) bussen en meer autoverkeer. (Nieuwe) ontwikkelingen vragen om duidelijke keuzes als het gaat om verkeersveiligheid. Doel is de verkeersveiligheid in onze gemeente zoveel mogelijk te verbeteren. Omdat we weten dat bij veel verkeersongevallen het gedrag een belangrijke rol speelt, richten we ons daarom niet alleen op het fysiek oplossen van verkeersonveilige situaties, maar ook op educatie, gedragsbeïnvloeding en handhaving.
Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicatoren | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Aantal verkeerseducatieprojecten* | 155 | 290 | 300 |
Aantal aangepakte verkeersonveilige locaties | 5 | 15 | 4 |
* In verband met COVID-19 zijn er sinds maart 2020 geen verkeerseducatieprojecten meer uitgevoerd. Omdat onduidelijk is hoe lang de corona-maatregelen aanhouden en in welke mate, kan geen goede prognose worden gegeven van het aantal verkeerseducatieprojecten voor 2021.
Hoe staan we ervoor?
De basis voor onze verkeersveiligheidsaanpak is gelegd in het Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer 2020-2023. Vanuit die aanpak zijn we voortvarend bezig met het aanpakken van knelpunten. Voor zeven locaties uit spoor 1 en vier locaties uit spoor 2 is de planvoorbereiding (ontwerp, participatie en uitvoering) in volle gang. Voor nog eens drie locaties uit spoor 1 en een locatie uit spoor 2 zijn we gestart met de planvoorbereiding (ontwerp en participatie) voor uitvoering in 2021. Wij verwachten eind 2020 de eerste maatregelen uitgevoerd te hebben.
De coronacrisis heeft ook impact op de verkeersveiligheid. Wij verwachten dat minder drukte op straat zich doorvertaalt naar een daling van het aantal verkeersslachtoffers. Vanwege de coronacrisis zijn alle verkeerseducatie activiteiten voorlopig opgeschort. Het is nog onduidelijk wanneer deze worden hervat.
Samen met de provincie Groningen werken we aan een regionaal uitvoeringsprogramma Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).
Wat willen we bereiken in 2021?
In 2021 streven we naar een verdere reductie van het aantal verkeersslachtoffers in onze gemeente. Vanuit de sporen 1 en 2 richten wij ons hoofdzakelijk op het aanpakken van knelpuntenlocaties en (fysieke) maatregelen om de directe leefomgeving van onze inwoners te verbeteren. Spoor 3 omvat een bredere aanpak waarbij we ons richten op het aanpakken van risico’s en risicogroepen waarbij we samenwerking zoeken met onze regionale en landelijke partners. Dit doen we onder meer aan de hand van verkeerseducatie via VerkeersWijzerGroningen/ Verkeer en Vervoer Beraad (VVB) en door aan de sluiten bij de landelijke aanpak vanuit het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030).
Wat gaan we hiervoor doen?
- Aanpakken van knelpunten verkeersveiligheid aan de hand van de knelpuntenlijsten vanuit spoor 1 en 2 (zie Meerjarenprogramma Verkeer en Vervoer 2020-2023);
- Maken van een opzet voor de Aanpak Verkeersveiligheid voor de periode na 2020;
- Opstellen van een regionaal uitvoeringsprogramma van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030, gezamenlijk met onze regionale partners.