Deelprogramma 7.4 Parkeren

7.4.2 Parkeerbedrijf

Het Parkeerbedrijf geeft invulling aan de beleidsdoelstellingen van het deelprogramma Parkeren. Het takenpakket omvat de exploitatie van de parkeergarages en de buurtstallingen, het aanbieden van parkeerplekken op straat (parkeerautomaten, opdrachtgever parkeerhandhaving, vergunningverlening, onderhoud en exploitatie) en het aanbieden, beheren en onderhouden van fietsenstallingen. Ook het beheer van de P+R terreinen valt onder de regie van het Parkeerbedrijf.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Betalingsbereidheid bij betaald parkeren

-

90-95 %

90-95%

Hoe staan we ervoor?

De lockdow-nmaatregelen als gevolg van de uitbraak van COVID-19 hebben de exploitatie van het Parkeerbedrijf fors geraakt. Dit toont aan hoe gevoelig parkeerinkomsten zijn voor macro-economische omstandigheden die niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn. Ook een eventuele recessie (als gevolg van de lockdown) of een nieuwe lockdown zullen doorwerken in de cijfers van het Parkeerbedrijf. Dat betekent dat de resultaten over 2020 en de verwachtingen voor 2021 uiterst onzeker zijn.

Wat willen we bereiken in 2021?

In 2021 gaan we in principe op dezelfde voet verder. We zorgen voor sociaal veilige voorzieningen met moderne apparatuur, met goede bewegwijzering, doelgroepgerichte marketing en met concurrerende prijzen. Omdat we aan de inkomstenkant weinig kunnen beïnvloeden, proberen we de kosten zoveel mogelijk te beperken.

Door strenger op te treden tegen foutparkeren willen we het gebruik van bestaande parkeercapaciteit stimuleren en door extra handhaving op betaald parkeren willen we de betalingsbereidheid hoog houden.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Strenger handhaven op betaald parkeren met behulp van de scanauto, indien nodig met een tweede scanauto;
  • Strenger handhaven op foutparkeren. Parkeerproblemen waarbij de veiligheid of toegankelijkheid in het geding zijn krijgen daarbij prioriteit. Waar mogelijk wordt de scanauto ook gebruikt voor de handhaving op foutparkeren;
  • Controleren op de venstertijden en zodoende bijdragen aan een toegankelijke binnenstad;
  • In goed contact staan met andere gemeenten over het verder digitaliseren van de parkeerketen en onderzoeken in hoeverre deze toepassingen in Groningen gebruikt kunnen worden.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52