Ons doel is dat het autoverkeer zich zoveel mogelijk concentreert op het hoofdwegennet, zodat de woonwijken zo min mogelijk worden belast. We hechten veel waarde aan een goede bereikbaarheid van economisch belangrijke bestemmingen binnen onze gemeente. Daarnaast willen we een leefbare gemeente zijn, met name in verblijfsgebieden en woonwijken, en openbare ruimte herwinnen. Alle wijken en dorpen zijn goed aangesloten op het hoofdwegennet en op die manier voor de auto met elkaar verbonden. Autoverbindingen tussen wijken en dorpen onderling zijn niet langer vanzelfsprekend. We zetten daarom in op een doorstroming- en betrouwbaarheidsniveau dat past bij de functie van de verschillende netwerkdelen.
Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.
Prestatie indicatoren | Behaald | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Ervaring bewoners van overlast van autoverkeer in de eigen wijk | - | <16% | <16% |
Hoe staan we ervoor?
In 2019 zijn we gestart met een onderzoek naar een verkeerscirculatieplan binnen de ringwegen inclusief duurzame alternatieven. In onze Mobiliteitsvisie worden de verkeerscirculatie en deze duurzame alternatieven verder uitgewerkt en geïntegreerd in ons totale mobiliteitsbeleid voor de hele gemeente.
In 2020 zijn we, samen met Rijkswaterstaat en de Provincie Groningen, begonnen met het opstellen van een plan van aanpak voor het regionaal Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT)-onderzoek voor de vervanging van de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal. Voor de Gerrit Krolbrug hebben we een nieuwe variantenstudie uitgevoerd, die moet leiden tot een besluit over de voorkeursvariant.
De automaatregelen in het kader van de Netwerkanalyse zijn inmiddels allemaal uitgevoerd. De aansluiting van de Zonnelaan op de Noordelijke Ringweg is veranderd en voorzien van verkeerslichten. De verkeerslichten op het kruispunt Bedumerweg-Asingastraat zijn vervangen.
Wat willen we bereiken in 2021?
Begin 2021 willen we in het kader van onze Mobiliteitsvisie een besluit nemen over de autostructuur en de verkeerscirculatie in de stad. De Mobiliteitsvisie moet ook antwoord geven op concrete vragen in de stad zoals wel of geen nieuwe autoverbinding in de Oosterhamrikzone.
Voor de drie bruggen over het Van Starkenborghkanaal zetten we in 2021 verdere stappen. We beginnen met de (MIRT)-verkenning voor de busbaanbrug en werken de voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug uit. Wanneer positief over een tijdelijke Paddepoelsterbrug besloten wordt, kan deze in 2021 gerealiseerd worden. Aansluitend werken we samen met Rijkswaterstaat een definitieve brug over het Van Starkenborghkanaal verder uit.
Wat gaan we hiervoor doen?
- Uitwerken autostructuur en automaatregelen in het kader van de Mobiliteitsvisie;
- Uitvoeren MIRT-verkenning voor de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal;
- Uitwerken van de voorkeursvariant voor de Gerrit Krolbrug richting realisatie;
- Aanleggen tijdelijke Paddepoelsterbrug (bij positieve besluitvorming) en gezamenlijk met Rijkswaterstaat uitwerken van een definitieve vervanging van de Paddepoelsterbrug.