Deelprogramma 3.1 Onderwijskansen

3.1.5 Talentontwikkeling

De gemeente Groningen vindt het belangrijk dat kinderen hun talenten ontdekken en we stimuleren en faciliteren hen om die te ontwikkelen, ieder naar eigen aard en niveau. De gemeente Groningen kent talrijke stedelijk en wijkgerichte voorzieningen, waaronder NDE (natuur- en duurzaamheidseducatie), waar jeugdigen hun talenten op verschillende talentgebieden kunnen ontwikkelen. Deze talentgebieden betreffen onder andere sport en gezonde leefstijl; natuur en duurzaamheid; ICT en techniek; kunst en cultuur; en communicatie en media.  

/ Zie ook paragraaf 1.Integraal gebiedsgericht werken en zie beleidsveld 4.1.3 Positief opgroeien;

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

 % Scholen dat gebruik maakt van natuur- en duurzaamheidseducatie

90%

> 90%

> 90%

Tevredenheid scholen NDE (schaal 1-10)

8.2

8,5

8,5

Aantal deelnemers jonge onderzoekers

13.000*

14.000

14.000

*minder deelnemers door minder deelname van jonge onderzoekers aan evenementen.

Hoe staan we ervoor?

Binnen verschillende (deel)programma's in de begroting organiseren we activiteiten waarmee we de talenten van jeugdigen stimuleren en ontwikkelen. Dit gebeurt onder andere onder de noemer van Positief Opgroeien, Vensterschool, Bslim, sportverenigingen, het Jeugdwerk, cultuureducatie, techniekeducatie en natuur- en duurzaamheidseducatie en anderszins.

De deelname aan en tevredenheid over natuur- en duurzaamheidseducatie is al een paar jaar stabiel hoog. Door de coronacrisis is het bezoek aan het paviljoen en de tuinen tijdelijk veel lager geweest. Inmiddels worden excursies verzorgd vanuit het paviljoen in het Stadspark en meerdere wandel/ontdekroutes ontwikkeld.

Wat willen we bereiken in 2021?

We willen

  • Kinderen en jongeren blijven ondersteunen en stimuleren om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen en ze actief betrekken bij de ontwikkeling en organisatie van activiteiten;
  • De betrokkenheid van kinderen en jongeren bij de directe leefomgeving stimuleren met als doel dat ze zich ontwikkelen tot betrokken en verantwoordelijke burgers die een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving;
  • Een blijvend hoge deelname en waardering van basisscholen aan natuur- en duurzaamheidseducatie;
  • Dat het nieuwe paviljoen voor Natuur en Duurzaamheid Educatie zich samen met de kinderboerderij verder ontwikkelt tot een educatief centrum voor jong en oud, met ruimte voor lessen, excursies, ontdekroutes in het Stadspark.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • Prioriteit geven aan het subsidiëren van culturele, sportieve en andere binnen- en buitenschoolse activiteiten voor kwetsbare kinderen en jongeren;
  • Subsidiëren van het Centrum voor Natuur- en Duurzaamheidseducatie dat, via het basisonderwijs, alle kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar bereikt.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52