Deelprogramma 2.1 Economische ontwikkeling

2.1.1 Stimuleren economie en werkgelegenheid

Met de economische agenda streeft de gemeente naar een verdere groei van werkgelegenheid. Het is een flexibele agenda, waarbij we de ondernemers nadrukkelijk uitnodigen om te komen met initiatieven en waarbij we ook ruimte open laten om in te kunnen spelen op actuele, kansrijke of nieuwe ontwikkelingen. Samen met onze partners; ondernemers, bedrijvenverenigingen, belangenorganisaties, onderwijsinstellingen, andere (externe) partners en samenwerkingsverbanden geven we invulling aan de agenda met concrete projecten die zijn gericht op versterking van de economie en werkgelegenheid. Dit kan kort en projectmatig zijn, maar het zijn ook duurzame samenwerkingen zoals de Koepel Economische Agenda en samenwerking met het Ondernemersfonds Groningen, het International Welcome Center North (IWCN) en het Akkoord van Groningen 3.0.

Met de volgende indicator(en) wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

Aantal bedrijfsbezoeken

580

580

>580

Aantal adviesgesprekken horeca

1.100

700

700

Aantal projecten ondersteund

-

-

100

Aantal bedrijven geparticipeerd in door ons opgezette activiteiten

-

-

300

Het aantal bedrijfsbezoeken is verdeeld over de speerpuntthema's: arbeidsmarkt (40), energietransitie (50), digitale economie (55), gezondheidseconomie (110), creatieve industrie (30) en de doorsnijdende thema's (330).
De verdeling qua ondersteuning projecten over de speerpuntthema's is: arbeidsmarkt (10), energietransitie (5), digitale economie (10), gezondheidseconomie (15), creatieve industrie (5) en de doorsnijdende thema's (60).

Hoe staan we ervoor?

We merken dat het coronavirus en de gerelateerde maatregelen de al ontstane knelpunten vergroot. Het tekort aan personeel in de zorg en digitale sector is aanzienlijk gegroeid. Tegelijkertijd zullen veel bedrijven in meer traditionele sectoren moeite hebben met het vitaal houden van hun business, en daarmee het vasthouden van personeel. Bedrijven stellen andere prioriteiten, overleven is in eerste instantie het grootste belang. Geplande investeringen worden gecanceld, dan wel sterk aangepast. Als de overheidssteun afloopt zullen de faillissementen oplopen en daarmee het verlies aan banen. Tegelijkertijd biedt een crisis ondernemers ook kansen om creatieve innovaties te ontwikkelen en te implementeren. De digitale transitie is in versnelling gebracht, en nieuwe verdienmodellen zullen ontstaan. Groningen heeft alles in zich om verder te groeien op het gebied van kennis en innovatie. We hebben een bijzondere positie door onze uitgebreide kennisinfrastructuur, aanwezige bedrijven en integrale aanpak.

Wat willen we bereiken in 2021?

We willen samen met onze partners optrekken om (nieuwe) werkgelegenheid te behouden en te creëren. Daarbij willen we de 5 speerpuntthema's en de doorsnijdende thema's versterken. Wat we willen bereiken en onze inzet per thema, is terug te vinden in de economische agenda 2020-2022. We staan hier flexibel in, ook in relatie tot het coronavirus en de gerelateerde maatregelen. Samen met onze partners geven we invulling aan de agenda. Accountmanagement vormt daarmee de basis van onze inzet, zodat we weten wat er speelt, weten welke behoeftes er zijn, en daar op kunnen aansluiten.

Vanuit het thema arbeidsmarkt willen we samen met onze partners inzetten op het dempen van het effect van het coronavirus op de arbeidsmarkt. We willen verbindingen leggen en projecten/processen versnellen waar anderen dat niet kunnen. Op gebied van de energietransitie speelt Groningen een voorlopersrol in Europa. Deze positie willen we versterken en de bekendheid van Groningen als energie-en waterstofstad vergroten. Onderzoek, onderwijs en (om)scholing willen we bevorderen ten behoeve van voorname de internationale kennispositie en een kundig en geschikt arbeidspotentieel. We willen de digitale economie versterken, waarbij we uitval op de arbeidsmarkt willen voorkomen en de (nieuwe) vraag willen faciliteren. Gelijktijdig willen we verdere digitalisering van MKB bedrijven ondersteunen (onder andere online business of hybride vormen van bedrijfsvoering). De gezondheidseconomie heeft een belangrijke positie qua werkgelegenheid in Groningen. We zijn de Healthy Ageing hoofdstad van Europa, en dit willen we blijven door de positie uit te bouwen en te profileren. We willen met de sector ontwikkel- en investeringskansen herkennen en verzilveren en cross-over projecten tussen health en digitalisering realiseren. We willen de creatieve sector ondersteunen in het professionaliseren van de sector, zodat ondernemers zich meer kunnen verbinden, samenwerken, zich kunnen profileren en ondernemerschap vergroot wordt.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • We houden goed contact met het bedrijfsleven en onze partners door middel van bedrijfsbezoeken en adviesgesprekken;
  • We ondersteunen en ontwikkelen gezamenlijk projecten en activiteiten;
  • We versterken (nieuwe) samenwerkingsverbanden waar we Groningse bedrijven bij betrekken. We intensiveren onze netwerken verder, zowel lokaal, regionaal, nationaal als internationaal;   
  • We stimuleren om-, door- en bijscholingstrajecten en trainingen die de werkgelegenheid versterken en toekomstbestendig maken;
  • We organiseren ronde tafelgesprekken per speerpuntthema op het gebied van arbeidsmarkt en zetten actieprogramma's op;
  • We gaan meer lobbyen op onze speerpuntthema's. De ontwikkelingen op Campus Groningen zijn hierin een belangrijk onderdeel;
  • Vanuit het Akkoord van Groningen en IWCN ondersteunen we het verblijf- en werkklimaat van internationals;
  • We zetten, met onder andere het Akkoord van Groningen en Marketing Groningen, in op (economische) profilering en positionering van stad en regio voor bezoekers, bewoners, bedrijven en (internationaal) talent.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52