Paragrafen

Paragraaf 4 Onderhoud kapitaalgoederen

Uitgangspunt bij het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen is het onderhoudsniveau 3 conform NEN 2767 met uitzondering van een aantal panden in de voormalige gemeenten Ten Boer en Haren. Dit niveau is landelijk gangbaar en houdt het onderhoud op een redelijk niveau. De voorzieningen onderhoud zijn gebaseerd op actuele meerjarenonderhoudsplannen en zijn toereikend van omvang.

De meerjarenonderhoudsplannen komen tot stand door inventarisatie van het benodigde planmatige onderhoud door onze contractpartijen. In 2019 is een verbetertraject gestart om de MJOP’s te toetsen op juistheid en volledigheid. Dit is een combinatie van audits door externe partijen en interne steekproeven. Parallel hieraan worden de contractpartijen getoetst op hun prestatie, wanneer niet wordt voldaan aan de contractuele verplichtingen worden partijen hier op aangesproken om dit te verbeteren.

Kernvastgoed
Het grootste deel van de gebouwen in de portefeuille kernvastgoed is redelijk tot goed onderhouden. Voor deze gebouwen is een passende voorziening opgenomen op basis van het principe van instandhouding. Noodzakelijk onderhoud als gevolg van een hogere bezetting (bijvoorbeeld aan de klimaatinstallatie) in een gebouw is niet voorzien. Voor één gebouw in deze categorie (aan het Harm Buiterplein) is met de bouwer ervan ook een onderhoudscontract voor meerdere jaren afgesloten. Die verricht het onderhoud.

De revitalisering van het Stadhuis aan de Grote Markt 1 is inmiddels in gang gezet. Na de realisatie van de revitalisering zal het MJOP geactualiseerd worden voor het vernieuwde Stadhuis. Dan zal blijken hoe de onderhoudslasten zich ontwikkelen.

Voor de Peizerweg 128 zijn plannen ontwikkeld om tot nieuwbouw te komen. Voor de nieuwbouw Iederz willen wij gaan werken met een Design, Build en Maintenance contract. Ter voorbereiding hierop hebben wij een programma van eisen, ruimtestaat en massastudie uitgewerkt. De investeringskosten zijn geraamd door een adviesbureau. Deze raming is vervolgens gecontroleerd door een onafhankelijk kostendeskundige.

De gemeentewerf in Haren voldoet niet aan de onderhoudsnormen. Op deze locatie zijn de brandweer en de gemeentewerf gehuisvest. De Veiligheidsregio heeft er voor gekozen om deze locatie te gaan verlaten, maar de ontwikkelingen zijn tijdelijk ‘on hold’ gezet. Voor de gemeentewerf is dat nog niet aan de orde. Over de verdere instandhouding van het pand wordt nog nagedacht. Naar verwachting zullen tijdelijke onderhoudsmaatregelen nodig zijn. Vanuit de voormalig gemeente Haren zijn hiervoor reeds middelen gereserveerd. Tegelijkertijd wordt gekeken of er voor de gemeentewerf ook andere opties zijn. Afhankelijk van de gekozen optie is een bijpassend onderhoudsplan nodig. Dan zal ook blijken of de huidige financiële middelen voldoende zijn. Vooralsnog is de impact daarvan niet in te schatten.

Het gemeentehuis in Ten Boer is onvoldoende op niveau. Er zijn voldoende financiële middelen beschikbaar om het onderhoudsniveau op peil te brengen. Afhankelijk van de langetermijnstrategie zal nut en noodzaak worden onderzocht in hoeverre extra inzet nodig is om dit pand op niveau te brengen. In 2021 zal de strategie voor dit pand duidelijk moeten worden.

Schoolgebouwen
De verantwoordelijkheid voor onderhoud, aanpassingen en het up-to-date houden van de schoolgebouwen voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs ligt -zoals dat wettelijk is bepaald-  bij de schoolbesturen. De schoolbesturen krijgen daarvoor de middelen in de lumpsumfinanciering van het Rijk. De gemeente heeft daarom geen verantwoordelijkheid (financieel en inhoudelijk) voor de technische en onderwijskundige staat van die gebouwen. Als gemeente hebben we een (wettelijke) verantwoordelijkheid voor (vervangende) nieuwbouw. De maatregelen en planning daarvoor zijn vastgelegd in het Integraal huisvestingsplan (IHP).

De multifunctionele accommodaties, Vensterscholen, Kindcentra en Brede scholen zijn in de meeste gevallen wel eigendom van de gemeente. In dat geval worden deze door ons onderhouden. Schoolgebouwen die niet meer voor onderwijs in gebruik zijn, vallen op basis van het economisch claimrecht terug aan de gemeente. Daarmee zijn deze gebouwen weer een gemeentelijke verantwoordelijkheid. De gemeente probeert een goede bestemming voor deze gebouwen te vinden. Voor de gebouwen in eigendom van de gemeente zijn meerjarige onderhoudsplannen opgesteld. Onze onderhoudsplanning is, zoals ook in de Vastgoednota is vastgelegd, in eerste instantie gericht op instandhouding. Bij de eventuele wens voor aanpassingen gaan we in overleg met de gebruikers over de mogelijkheden binnen de bestaande budgetten of vragen de gebruiker aanvullende budgetten beschikbaar te stellen. Waar nodig houden we rekening met eventuele aanpassingen die nodig zijn voor aardbevingsbestendigheid.

Sociaal culturele (welzijns) accommodaties
In het kader van de harmonisatie met betrekking tot de gemeentelijke herindeling is voor 2021 het bedrag dat beschikbaar was voor besturen voor de subsidiëring van onderhoud en verbouwingen komen te vervallen. Daarmee kunnen besturen voor onderhoudswerk geen subsidie meer aanvragen bij de gemeente. De accommodatienota wordt het komende jaar vernieuwd. Het onderhoudsniveau van de welzijnsaccommodaties is redelijk tot goed te noemen. Eén uitzondering daarop is het gebouw van speeltuinvereniging Oosterpark aan de Resedastraat 2a. Dit ‘boomstammengebouw’ wordt met tijdelijke maatregelen in stand gehouden. Er zijn ontwikkelingen in de wijk, waardoor het gebouw mogelijk afgestoten kan worden. Als het gebouw echter toch in stand blijft, dan zijn forse ingrepen nodig.

Culturele gebouwen
In deze categorie gebouwen vallen onder anderen het gebouw van Vrijdag aan de St. Jansstraat en het cultuurcentrum De Oosterpoort aan de Trompsingel, maar ook de (nog in aanbouw zijnde) nieuwe locaties als het Forum aan de Nieuwe markt en de Kunstwerf. Het Groninger Forum is eind 2019 opgeleverd en in gebruik genomen. Het jaar 2020 stond in het teken van afronding van de laatste opleverpunten en het inregelen van het onderhoud & beheer. In 2021 gaan we monitoren hoe zich dit ontwikkelt en zal het beheer indien nodig verder verfijnd worden.

De onderhoudsstaat van het gebouw van Vrijdag is redelijk tot goed te noemen. Er loopt een onderzoek om Vrijdag integraal te huisvesten aan de St. Jansstraat. Het cultuurcentrum De Oosterpoort is 45 jaar oud. De kwaliteiten van het pand (alle zalen en foyers gelijkvloers) worden in toenemende mate overschaduwd door de gedateerdheid van het pand en de installaties. Dit zet de onderhoudsbudgetten onder druk. Bovendien vergt het op lange termijn in stand houden van het pand (meer dan 10-15 jaar) aanzienlijke ingrepen. Er is gekozen voor een aanpak, waarbij alleen onvermijdbare maatregelen genomen worden om het gebouw nog tot 2027 in stand te houden. Daarbij is flink geïnvesteerd met betrekking tot de brandveiligheid. Het gebouw voldoet nu aan de (minimale) eisen met betrekking tot wet- en regelgeving. Er loopt een onderzoek naar nieuwbouw op een andere locatie.

Sportaccommodaties
Voor het onderhoud van de sportgebouwen werkt Sport050 met een Meerjarig Onderhoudsplanning (MJOP) die jaarlijks wordt bijgesteld. Hiervoor wordt sinds 2019 gebruik gemaakt van een voorziening waar het geplande onderhoud uit gefinancierd wordt. Deze MJOP geldt voor alle sportgebouwen in de nieuwe gemeente Groningen. De nieuwe MJOP is op dit moment nog niet gereed, waardoor we geen up-to-date informatie kunnen verstrekken over wat er in 2021 gepland staat.

De ‘Vervanging Investeringen Planning kunstgrasvelden’ (VIP) is al wel gereed en wordt eveneens jaarlijks opnieuw onderzocht op noodzaak voor het desbetreffende jaar. Hiervoor vindt een soort van keuring plaats. De staat van de kunstgrasvelden is bepalend voor het moment van renovatie. Afhankelijk van de intensiteit van het gebruik vindt de vervanging van de top- en sporttechnische lagen van kunstgrasvelden plaats. Bij het bepalen van de definitieve vervangingen betrekken we de betrokken verenigingen. Voor 2021 gaan we 3 kunstgrasvelden vervangen op sportpark West End. Alle kunstgrasvelden met SBR worden via de VIP fasegewijs vervangen door een alternatieve infill die niet schadelijk is voor het milieu. Dit brengt meerkosten met zich mee, die op dit moment niet zijn meegenomen in de VIP.

Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52