De groei van het aantal inwoners en arbeidsplaatsen in onze gemeente zorgt ervoor dat de druk op ons verkeer- en vervoersysteem blijft toenemen. Het aandeel van de actieve mobiliteit (voetganger en fiets) in de totale mobiliteit blijft onverminderd hoog, het openbaar vervoer is op sommige tijden en lijnen zwaar belast en ook de doorstroming van het autoverkeer kent knelpunten. De ambities uit het coalitieakkoord en onze omgevingsvisie The Next City zorgen er naar verwachting voor dat die druk verder toeneemt. Daarom ontwikkelen wij een nieuwe Mobiliteitsvisie voor Groningen waarin we de belangrijkste keuzerichtingen beschrijven op het gebied van bereikbaarheid, duurzaamheid en leefbaarheid en de onderlinge samenhang daarvan.
Verduurzaming is en blijft een belangrijk thema in ons mobiliteitsbeleid. Onze eigen inwoners, maar ook bezoekers van buiten de stad, worden uitgedaagd om de auto zoveel mogelijk te laten staan door met het openbaar vervoer te reizen en op de kortere afstanden de fiets te pakken (of een combinatie daarvan). We blijven zoveel mogelijk inzetten op alternatieven voor de auto, omdat we de leefbaarheid van onze gemeente hoog in het vaandel hebben staan. Naast de keuze voor duurzame vervoermiddelen zetten we ook in op de vergroening van de vervoermiddelen zelf. De overgang van fossiele brandstoffen naar elektrisch (of waterstof) rijden is één van de belangrijkste veranderingen. We streven er in onze gemeente naar dat er in 2035 geen lokale uitstoot van schadelijke stoffen (NOx en fijnstof) meer plaatsvindt en dat ons verkeerssysteem vrij is van CO 2 .
Onder de noemer “Slim en Groen” vinden momenteel snelle (technologische) ontwikkelingen plaats in onze mobiliteit. De energietransitie in mobiliteit, innovatieve ICT-toepassingen in vervoer van mensen en goederen, de implementatie van Smart Mobility-oplossingen en de snelle opmars van deelmobiliteit gaan de wereld van verkeer en vervoer al in de nabije toekomst veranderen.
Qua parkeren willen we de parkeeroverlast aanpakken. Dat kan alleen door het gebied waar betaald parkeren geldt uit te breiden. In de openbare ruimte die we daarmee herwinnen, kunnen we andere functies van de straat, zoals fietsen, wandelen, groen en spelen, een plek geven.
Ten slotte blijft ook het onderwerp verkeersveiligheid stevig aandacht vragen. Daarbij zetten we maximaal in op fysieke maatregelen in combinatie met educatie, gedragsbeïnvloeding en handhaving.
Effect indicator(en) | Rekening | Beoogd | Beoogd |
---|---|---|---|
Aandeel voetganger [binnen Groningen] | 25,3% | - | 26% |
Aandeel fiets [binnen Groningen] | 47,2% | - | 48% |
Aandeel openbaar vervoer [binnen Groningen] | 2,9% | - | 3% |
Aandeel auto [binnen Groningen] | 22,8% | - | 22% |
Aandeel voetganger [van en naar Groningen] | 1,3% | - | 2% |
Aandeel fiets [van en naar Groningen] | 8,2% | - | 10% |
Aandeel openbaar vervoer [van en naar Groningen] | 19,1% | - | 20% |
Aandeel auto [van en naar Groningen] | 68,9% | - | 68% |
* De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS.
** De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt.