COVID-19 (Corona)
De wereldwijde epidemie heeft verregaande gevolgen voor het land en voor het onderwijs. Leerlingen en studenten kregen 12 weken lang onderwijs op afstand. De kwaliteit en continuïteit van het onderwijs en het leerproces van kinderen stond hiermee onder druk. De niveauverschillen zijn toegenomen, daar waar sommige leerlingen een extra onderwijsachterstand hebben opgelopen, had dit type onderwijs voor andere leerlingen juist een positieve impact op hun ontwikkeling. Langer lopende vraagstukken -zoals kansengelijkheid, arbeidsmarkttoeleiding en leesvaardigheid - zijn door de crisis nog meer op scherp gezet. Daarnaast brengt een crisis ook veel waardevolle lessen met zich mee en biedt dit de uitgelezen kans om onze visie op onderwijs te herzien. De doelen zijn niet aangepast aan de eventuele gevolgen van corona, omdat bij het opstellen van de begroting deze gevolgen niet duidelijk aan te geven zijn.
Integraal Huisvestingplan Onderwijs
In april 2020 heeft de gemeenteraad het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) en daarmee haar visie op onderwijs en onderwijshuisvesting in de gemeente Groningen vastgesteld. Het tegengaan van onderwijssegregatie en bevorderen van sociale cohesie in de wijk is een belangrijk onderdeel van de vastgestelde visie op onderwijshuisvesting. In dit IHP is aangegeven hoe we de kwaliteit van de onderwijshuisvesting naar een hoger niveau gaan brengen. Concreet voor de eerste 4 jaar en met een doorkijk naar de jaren daarna. Voor de IHP opgave hebben we een uitvoeringsorganisatie opgericht, die bij elk project start met een uitvoerige planvoorbereiding en investeringsanalyse.
Verlengde schooldag
Een stimulerende leeromgeving betekent ook differentiëren; kinderen hebben immers wisselende onderwijsbehoeften. Voor sommige leerlingen kan intensiveren of uitbreiden van onderwijstijd bijdragen aan betere leerprestaties. Op meerdere onderwijslocaties in Groningen Noord steken we meer tijd en energie in de nieuwe generatie en richten ons daarom op een brede sociaal-emotionele, cognitieve en motorische ontwikkeling. Dat doen we door in en rond de schooltijden meer werk te maken van bewegen, rekenen, taal, gezonde voeding, natuureducatie, wetenschap & techniek, cultuur, sociaal-emotionele ontwikkeling en beroepsleven: de verlengde schooldag. Middels de Regio Deal en het Nationaal Programma Groningen kunnen we in de noordelijke en oostelijke wijken hier een extra impuls aan geven.
Onderwijsagenda
We stellen een onderwijsagenda op. Deze agenda beschrijft geen kant en klaar pakket maatregelen voor vier jaar en vormt geen beleidsprogramma. Het bevat ons onderwijsbeleid op hoofdlijnen voor de komende jaren. Het is een dynamisch document, waar alle partners en belanghebbenden samen aan blijven werken. De onderwijsagenda schetst drie lijnen: kwaliteit van onderwijs, onderwijs als gelijkmaker, en leven lang ontwikkelen. In het najaar van 2020 wordt de onderwijsagenda met de raad gedeeld.
Gelijke Kansen Alliantie
We zijn als gemeente Groningen actief betrokken bij de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen met onze onderwijspartners willen we stevig inzetten op het bevorderen van gelijke kansen voor alle kinderen.
Maatschappelijke coalitie ‘Sociale inclusie in het onderwijs’
In een maatschappelijke coalitie met onze onderwijspartners hebben we afspraken gemaakt over het tegengaan van segregatie in het onderwijs en zetten we in op het bevorderen van kansengelijkheid van alle kinderen en jongeren.