Deelprogramma 3.2 Voorkomen schooluitval

3.2.1 VSV en Leerplicht

Met het onderwijs en andere ketenpartners werken we intensief samen om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. We zien toe op de naleving van de leerplichtwet en handhaven waar dit nodig is. We werken mee aan de verbetering van de thuiszitters-aanpak en de aanpak problematische jeugdgroepen. Daarnaast voeren we de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Voortijdig School Verlaters (VSV) uit. Per  1 januari 2019 is de wet ‘regionale samenwerking VSV en jongeren in een kwetsbare positie’ in werking getreden. De wet beoogt dat alle jongeren van 12 tot 23 jaar zonder startkwalificatie optimaal worden ondersteund bij het vinden van een passende plek (school, werk, dagbesteding) dankzij een sluitend vangnet van partijen uit onderwijs, gemeenten, zorg en werk.

Met de volgende indicatoren wordt de voortgang van dit beleidsveld gemeten. Als er geen gegevens beschikbaar zijn/of één maal per twee jaar gemeten worden staat er een streepje.

Prestatie indicatoren

Behaald
2019

Beoogd
2020

Beoogd
2021

% voortijdige schoolverlaters per schooljaar

Voorlopige cijfers: 2,5% (eind 2020 definitief bekend)

<2,3%(<250)

<2,3%(<250)

% langdurig relatief verzuimers in schooljaar teruggeleid naar onderwijs*

74%

75%

      75%

Aantal langdurig relatief verzuimers  in beeld bij leerplicht**

64

-

-

* We spreken van relatief verzuim als een leer- of kwalificatieplichtige leerling wel op een school is ingeschreven, maar gedurende een bepaalde tijd de lessen/praktijk verzuimt. Ook veelvuldig te laat komen kan hiertoe worden gerekend. Scholen moeten het aan DUO melden als leerlingen meer dan zestien uur in vier weken ongeoorloofd hebben verzuimd. We spreken van langdurig relatief verzuim als de leerling zonder geldige reden meer dan 4 weken verzuimt.
** Het ‘aantal langdurig relatief verzuimers in beeld bij leerplicht’ geeft inzicht in de situatie, maar is niet direct een prestatie van de gemeente. Vanwege de informatieve waarde is het wel opgenomen als indicator, maar is er geen ambitie geformuleerd. We streven naar zo weinig mogelijk leerlingen met langdurig relatief verzuim.

Hoe staan we ervoor?

  • We hebben alle jongeren zonder startkwalificatie continue in beeld en begeleiden de jongeren die dat willen bij hun vervolgstap;
  • We monitoren alle jongeren met langdurig relatief verzuim en ook de jongeren met een vrijstelling;
  • De aansluiting met de domeinen werk en zorg is verbeterd; ook op de scholen werken we nauw samen;
  • De gemeente Groningen volgt de landelijke trend met betrekking tot voortijdig schoolverlaters (vsv'ers). We zijn gestegen in het aantal vsv'ers;
  • Voor de periode 2020-2024 is samen met het onderwijs een nieuw regionaal plan geschreven en bij OCW een subsidieaanvraag ingediend;
  • Het thuiszitterspact is verder uitgevoerd en in juli 2020 geëvalueerd. Veel is gelukt, maar er is ook nog veel te doen. Bij verlenging volgt een nieuw plan van aanpak.

Wat willen we bereiken in 2021?

  • We willen een daling realiseren tot <2,3% met betrekking tot het aantal nieuwe voortijdig schoolverlaters en focussen ons hierbij op preventief werken en op een nog betere samenwerking met de domeinen onderwijs, werk en zorg;
  • We willen 32% van de oude voortijdig schoolverlaters terugleiden naar onderwijs en 24% terug naar werk;
  • We willen meer aansluiten bij de activiteiten in de gebiedsteams die gericht zijn op jongeren, onderwijs en participatie en onze expertise ook hier inzetten;
  • We willen het aantal jongeren met langdurig relatief verzuim of absoluut verzuim zoveel mogelijk terugdringen en duidelijker in beeld brengen wat hen wordt geboden tijdens de periode van thuiszitten.

Wat gaan we hiervoor doen?

  • We monitoren alle jongeren zonder startkwalificatie, alle langdurig relatief verzuimers en de jongeren met een vrijstelling van de leerplicht in ons Jeugdvolgsysteem;
  • We geven samen met het onderwijs verder uitvoering aan de regionale RMC aanpak zoals dit is beschreven in het plan 2020-2024;
  • We bieden de jongeren waar mogelijk en wenselijk een project op maat aan en stimuleren jongeren die werken om een BBL-opleiding te gaan volgen;
  • We continueren het project Binn’stad (toeleiding naar onderwijs met pre-Entree, Educatieklas, sollicitatieclub voor BBL en bijbanen) en gaan dit verder inbedden in de regionale VSV-aanpak;
  • We analyseren de gevolgen van de coronacrisis voor de aanpak vsv'ers en proberen hier zo goed als mogelijk op in te springen;
  • We zetten structureel extra in op leerplicht en het tegengaan van voortijdig schoolverlaten. In de oostelijke en noordelijke wijken geven we een extra impuls aan onze VSV-aanpak middels de middelen vanuit de Regiodeal en NPG. Ook verhogen we het aantal leerplichtambtenaren.
Deze pagina is gebouwd op 07/05/2022 11:06:29 met de export van 07/05/2022 10:46:52